Det danske Handelskontor i Toronto Canada har netop indledt en offensiv over for danske it-virksomheder med speciale inden for mobilteknologi. Formålet med satsningen er at få hjulpet de danske virksomheder ind på det canadiske marked eller skabe partnerskaber mellem danske og canadiske selskaber.
Springbræt
Bag satsningen står blandt andet seniorrådgiver ved handelskontoret Michael Jensen, der selv har en uddannelse som ingeniør inden for it, og som han ser det, er Canada et oplagt valg for danske it-virksomheder.
– Der er store fordele for danske virksomheder ved at bruge Canada som deres indgang til det amerikanske marked. Men når det er sagt, så har Canada en befolkning, der er seks gange så stor som den danske, og det i sig selv er et interessant marked, siger han.
Voldsom vækst
Og netop it gør Canada til et ekstra spændende marked, oplyser seniorrådgiveren.
– Den canadiske sektor for information og kommunikationsteknologi oplever for tiden en voldsom vækst. Industrien, der i 2005 talte mere end 32.000 virksomheder, har således oplevet en årlig vækst på 9,2 procent i perioden 1997-2003. Til sammenligning ligger Canadas samlede økonomiske (BNP) vækst i perioden på 3,7 procent, siger han.
Førende virksomheder
Det er ikke mindst canadiske virksomheder som Research in Motion, der står bag push-pda'en Blackberry, Rogers (Canadas udbyder af GSM telefoni), Sierra Wireless og Certicom, som efter Michael Jensens opfattelse bør være interessante for danske mobilvirksomheder.
– Canada er førende inden for mobil- og trådløs teknologi, hvilket giver mange muligheder for danske underleverandører. Hertil kommer, at mange canadiske virksomheder eksporterer til USA, hvilket også kan hjælpe de danske underleverandører ind på det endnu større amerikanske marked, siger Michael Jensen.
Hjælp at hente
Han oplyser endvidere, at Handelskontoret i Toronto kan være behjælpelig over for danske virksomheder ved blandt at arrangere møder med de store selskaber og ved at give selskaberne mulighed for at leje sig ind - både fysisk og virtuelt.
Handelskontoret kan også hjælpe de danske virksomheder med at undersøge konkurrencen på markedet, finde mulige samarbejdspartnere eller eventuelle distributører samt sørge for, at de relevante medier bliver gjort opmærksomme på de danske virksomheders aktiviteter.
Michael Jensen peger desuden på, at omkostningsniveauet for softwareselskaber ifølge en undersøgelse fra KPMG er 93 procent af udgifterne i USA.
Relevant link:
http://www.eksporttilcanada.um.dk/da