Danmark har gode chancer for at nuppe en pris for “Best Video Game Score”, når MTV torsdag i denne uge kårer vinderne i alverdens musik-kategorier.
Den nominerede dansker hedder Jesper Kyd, og det er langt fra første gang, at han er nomineret til en international pris for sin computerspilmusik.
Musikken til Hitman Blood Money, som Jesper Kyd nu kan vinde en pris for, er blevet lavet ved at blande et 90-personers ungarsk symfoni-orkester med et 60-personers kor.
Dertil er tilsat en god portion synthesizer, beats og en masse specielle effekter, der tilsammen er med til at skabe en mørk og dyster stemning.
- Det handler om at komme ind under huden på spillet og forstå, hvad det er, som udviklerne gerne vil fortælle med det, fortæller Jesper Kyd fra sit hjem i Los Angeles.
International sværvægter
Han blev født i København i 1972 og fik hurtigt smag for musikken, da han spillede klaver i barndomshjemmet.
- Da jeg så senere fik en Commodore 64 kunne jeg pludselig begynde at sætte alle mine musik-idéer sammen, og jeg kunne lægge bas og trommer på. Pludselig kunne jeg skrive hele melodier, husker han.
Efter at have eksperimenteret med Commodore 64 i et stykke tid, rykkede Jesper Kyd videre til Amiga, hvormed han lavede musik til et hav af demoer.
Karrieren tog fart, da han sammen med nogle venner udviklede spillet Subterrania, der blev produceret til spilkonsollen Sega Genesis.
Men det var først, da han lavede musikken til Hitman-spillet Codename 47, at han for alvor rykkede op i den internationale sværvægterklasse og blev et kendt navn i spilindustrien.
Siden da har han blandt andet lavet musikken til alle de efterfølgende Hitman-spil, Freedom Fighters, Minority Report og Tom Clancy's splinter cell: Chaos Theory.
Det er blevet til et hav af priser, hvor den hidtil fornemste nok er sidste års British Academy Award for den mest originale musik.
- Jeg føler, at jeg lærer noget hver eneste gang, jeg laver et musikstykke. Det er nok også derfor min musik er så eksperimenterende, forklarer Jesper Kyd om sit arbejde.
Kunsten at lave god spil-musik
Han mener, at musikken er afgørende for, at man som spiller får en helstøbt spil-oplevelse, når man sætter sig til konsollen eller pc’en for for eksempel at agere Agent 47 i Hitman.
- Musikken betyder noget, fordi den kan få dig til at føle ting. Lydeffekterne skaber en realisme, men de får dig ikke til at føle ret meget – og det er her, at musikken kommer ind, for den giver spillet meget mere dybde, siger Jesper Kyd.
Og det er netop det med dybden, der er humlen ved at skabe et godt stykke spil-musik, mener han.
Med produktionsselskabet Jesper Kyd Productions sidder han ofte i de sene aftentimer og forsøger at finde lige netop den lyd, der passer til det pågældende spil.
- Et godt stykke musik skal passe til spillet og gøre spiloplevelsen dybere. I dag giver meget musik dig det, du forventer, men så føler jeg ikke, at man har udnyttet musikken optimalt.
- Man kommer så meget længere, hvis man laver noget, der overrasker. Man kan godt lave et stykke musik, der fortæller noget andet, end det man ser på skærmen, men samtidig stadig passer til det overordnede tema. Så kommer man pludselig utrolig meget længere, og spillet bliver meget dybere, siger Jesper Kyd.
Spændingen stiger
Torsdag aften vil det vise sig, om han hiver endnu en pris hjem til samlingen, når MTV kårer vinderen i kategorien Best Video Game Score.
- Prisen er nu ikke noget, jeg tænker så meget på. Selvfølgelig ville det være rart at vinde, men at blive nomineret, er at vinde for mig, siger Jesper Kyd.
De nominerede er:
Hitman: Blood Money (Jesper Kyd)
Ghost Recon: Advanced Warfighter (Tom Salta)
Dreamfall: The Longest Journey (Leon Willett)
Elder Scrolls IV: Oblivion (Jeremy Soule)
Electroplankton (User Generated Soundtrack)
Jesper Kyds hjemmeside
Hør eksempler på musikken fra Hitman: Blood Money