Microsoft har ændret prisstrukturen for selskabets særlige support-aftaler på forretningssoftware, der har overskredet dets normale levetid.
Firmaer har kunnet købe sig til forlænget support til software, selv efter den typiske supportperiode på 10 år er udløbet.
Det vil fortsat være muligt, men for kunderne kan der være en enten positiv eller negativ overraskelse i vente med den nye prisstruktur.
Besparelse med få enheder
Hidtil har prisen været fastsat som et fast beløb, uanset hvor mange installationer af den pågældende software, firmaet havde.
Fremover vil prisen være per installeret enhed.
For virksomheder med meget få installationer af den gamle software kan der således blive tale om en besparelse, mens virksomheder med mange installationer meget vel kan komme til at betale mere.
Prisændringerne omfatter support for Windows NT 4, Exchange Server 5.5 og Windows XP SP1.
Ændringerne gælder inden for de særlige supportaftaler under Microsofts CSA-program.
Mens Windows NT 4 har været omfattet af CSA i over tre år, træder Windows XP SP1 ind i programmet til oktober.
For at kunne få support gennem CSA kræver det, at virksomheden er tilmeldt Microsofts Premier Support.
For almindelige brugere udløber den tekniske support typisk efter omkring fem år.