Sun Microsystems har købt Hewlett og Packard for små 35.000 kroner.
Nej, der er ikke tale om det mest bizarre koncernopkøb i Silicon Valleys historie.
Derimod har Suns nye overhoved Jonathan Schwartz set sit snit til at genoplive selskabets tradition for drillerier.
En kunstnergruppe kaldet YLEM har skabt en række figurer af flere af Silicon Valleys pionerer efter samme princip som de papfigurer, man kan finde i eksempelvis biografer som reklame for kommende film.
Spånpladefigurerne er udformet, så det ser ud som om de forsøger at blaffe sig til et lift.
Og det er netop formålet med projektet. Figurerne blev placeret rundt omkring i landet med instruktioner trykt på bagsiden om, hvor de ønskede at blaffe sig til. Via GPS kunne figurerne derefter følges på vej mod deres destination.
Efter projektet fik Hewlett-Packard, altså it-koncernen, tilbudt figurerne af Bill Hewlett og Dave Packard.
HP takkede dog nej, og i stedet slog Jonathan Schwartz altså til og sikrede sig de to it-pionerer til spotpris.
- Jeg er vild med humoren og drillerierne hos Sun. Det er én af de ting, jeg virkelig sætter pris på i vores virksomhedskultur. Men ærligt talt er det én af de ting, der har været tæt på at forsvinde efter flere år med nedskæringer, skriver Jonathan Schwartz på sin weblog.
Figurerne har dog en vis forbindelse til Sun, da deres blaffertur kunne følges ved hjælp af mobiltelefoner med Java-software, der sendte GPS-koordinaterne tilbage til projektets webservere.
Hewlett-Packards marketingchef Eric Kintz skriver på sin weblog, at heller ikke de to stiftere ville have brudt sig om at bruge penge på at købe figurer af dem selv.
Relevante link