Ikke siden 2000 har danske it-medarbejdere arbejdet så mange timer, som de gør i disse tider. Det viser nye tal fra Danmarks Statistiks årlige arbejdstidsregnskab.
Frem til 2000 steg den gennemsnitlige arbejdstid for de it-ansatte til 1.730 timer om året. Derefter faldt den årlige arbejdstid til cirka 1.700 timer, hvorefter den i 2005 steg igen 1.727 timer.
Det er over det danske gennemsnit, der i 2005 var 1.581 timer.
Tallene dækker over 43.000 ansatte indenfor den kategori, som Danmarks Statistik kalder ”data-behandlings-virksomheder”. Det dækker blandt andet over softwareudviklere, it-leverandører og it-konsulentfirmaer - og både deltids- og fuldtidsansatte.
Flere arbejdstimer end før dotcom
Tallene viser også, at 2005 var det år, hvor der blev arbejdet flest timer i virksomhederne nogensinde.
Dermed slår 2005 det hidtidige rekord-år 2001. Mere end 75 millioner timer tilbragte de ansatte på arbejdet.
Branchedirektør Tom Togsverd fra brancheorganisationen ITEK erkender, at de gode tider betyder, at nogle ansatte må arbejde længere.
Han mener dog ikke, at det er en udvikling, der nødvendigvis fortsætter længe endnu.
- Der er grænser for, hvor meget man kan presse citronen, siger Tom Togsverd.
Han understreger dog, at de fleste medarbejdere frivilligt arbejder længere mod mere i løn.
Vink farvel til afspadsering
Det er dog ikke den oplevelse, de har hos fagforeningen SAM-DATA.
- Tom Togsverds udtalelser er et godt gammelkendt arbejdsgiver-synspunkt: ”At det jævner sig nok”, siger faglig sekretær Finn Hansen.
- Min oplevelse er, at man bliver ved med at have travlt i de virksomheder, hvor man ikke har en overenskomst, fordi man bliver ved med at udskyde og udskyde afspadseringen. Hvis man er rigtig uheldig, så går firmaet konkurs, og så kan man vinke farvel til alt afspadsering, siger Finn Hansen.
Han mener, at arbejdsgiverne burde hyre nogle af de ledige it-folk i stedet for at hæve arbejdstiden.
Tom Togsverd mener, at virksomhederne allerede kigger på alternative løsninger.
Han peger dog i stedet på rekruttering af ansatte fra nabosektorer, efteruddannelse af medarbejderne og outsourcing til mere effektive danske virksomheder eller til udlandet.