Virksomheder anvender i stor grad psykologiske tests, når de skal ansætte nye topchefer. Fire ud af ti virksomheder i Danmark tjekker altid kandidatens personlighed, inden de træffer den endelige beslutning.
Jobsamtalen er ikke nok til, at de tør og vil beslutte, hvem der skal have direktørjobbet. Det viser en spørgeundersøgelse fra Ledernes Hovedorganisation.
- Personlighedstest er gode, fordi man kan få afdækket nogle ting, f.eks. uheldige personlighedstræk, som man ikke nødvendigvis ville kunne få afdækket, siger Signe Tønnesen fra Ledernes Hovedorganisation.
Mange faldgruber
På trods af, at en psykologisk test kan være god, når en ny topleder skal findes, så er der dog også faldgruber.
16 procent af de danske virksomheder har prøvet at afvise en ansøger på baggrund af en test, hvorefter det senere har vist sig, at vedkommende faktisk ville have været den rette til jobbet.
- En psykologisk test er et godt værktøj til at få fat i den rigtige mand, hvis man bruger testen i forbindelse med en jobsamtale, siger Signe Tønnesen
Forarbejdet skal være i orden
En god psykologisk profil er dog heller ingen garanti. Hele 47 procent af virksomhederne erkender, at de har rodet sig ud i fejlansættelser på den måde. Ansøgeren klarede personlighedstesten fint, men var alligevel ikke den rigtige til jobbet.
- Det handler meget om forarbejdet hos den virksomhed, der skal ansætte. Man kan være mere omhyggelig med, hvilken test, man vælger, siger Signe Tønnesen.
- Desuden kan man være mere omhyggelig i sit forarbejde. Måske har man fået en fejlansættelse, fordi man ikke rigtigt var klar over, hvad man havde brug for, uddyber hun.