Manglen på kvalificeret arbejdskraft har også ramt de danske it-forhandlere, der i stigende grad går på spøgelsesbesøg i hinandens butikker for at finde de bedste medarbejdere.
Halvdelen mangler
Det skriver Brancheforeningen for Forbrugerelektronik i deres branchemagasin Digitalt.
Digitalt refererer blandt andet til en undersøgelse foretaget af Dansk Handel og Service, der viser at halvdelen af butikkerne har problemer med at finde den kvalificerede arbejdskraft.
Spøgelsesbesøg
Som en slags løsning på problemerne anvender butikker som Expert og Elgiganten spøgelsesbesøg eller ghost-shopping hos konkurrenterne for anonymt at finde frem til de bedste medarbejdere, der så siden kan headhuntes, når behovet opstår.
– Jeg ved at det finder sted, Det er ikke noget vi gør systematisk, men jeg vil da ikke afskrive muligheden for at gøre det, siger HR-chef Glenn Manson, Elgiganten til Digitalt.
Etisk dilemma
I F Group, der står bag Fona og Electric City, har man af etiske grunde valgt at droppe tanken om at gå på ghost-shopping.
– Men vi er da ikke for gode til at tage medarbejdere fra konkurrenterne, hvis vi får uopfordrede ansøgninger, siger uddannelseschef i F Group Søren Hansen til Digitalt.
Relevant link:
http://www.magasinetdigitalt.dk