Mads Middelboe, chef for Danmarks største mobilselskab, TDC Mobil, forventer fortsat tocifret procentvækst i den mobile datatrafik i de kommende år.
Han vurderer, at hans selskab vil tage markedsandele på området i takt med, at det fortsætter udrulningen af sine 3G-aktiviteter.
- Mobildata er et klart vækstområde. Vi har haft stor succes med at fokusere på erhvervslivet med vores 3G tjenester, siger han.
- Vores ambition på datamarkedet er, at vi skal have en lige så god andel som vi har på tale, siger direktøren.
3G skal drive værket
Hos de fleste mobilselskaber bidrager tale stadig med mindst otte ud af 10 omsætningskroner, men det er primært på dataområdet, at væksten skal findes de kommende år.
På mellemlangt sigt forventer Mads Middelboe, at omsætningen fra tale højest vil vokse med et par procent om året, mens vækstraterne på data fortsat kan ligge på 20-25 procent.
- Samlet kan det give en vækst på fire-fem procent, siger han.
Datatunge tjenester trækker læsset
Det er i høj grad de datatunge 3G-tjenester, som skal trække læsset, og her er de første erfaringer positive efter TDC lancerede 3G i oktober sidste år, siger TDC Mobil chefen.
Teleselskabet 3, der har været pioneren på området i Danmark, har i høj grad satset på privatmarkedet, og havde knap 120.000 abonnenter ved udgangen af sidste år.
TDC Mobil har derimod fokuseret på erhvervslivet, og vurderer, at den strategi fortsat tegner lovende.
- Siden oktober 2005 er niveauet for salg af megabit til erhvervskunder vokset to og en halv gang, siger Mads Middelboe.
På privatområdet har man også registreret en stigning, selv om den er mindre markant, tilføjer han.
- På privatmarkedet ligger vores forventninger til vækst lidt længere nede af banen, fordi vi har satset først på erhvervslivet.
Oprustning på SMS
TDC har imidlertid haltet noget efter konkurrenterne, når det handler om mængden af sms'er.
I andet halvår af 2005 havde TDC Mobil selv en andel på cirka 16 procent af alle afsendte sms'er, mens dets markedsandel på tale var mere end dobbelt så højt, ifølge tal fra IT- og Telestyrelsen.
Det afspejler i nogen grad, at TDC Mobil i modsætning til for eksempel Telia har tøvet med at målrette produkter til storforbrugere af sms, typisk blandt unge.
Med sit MaxSMS produkt, der henvender sig til ivrige sms-brugere, håber TDC imidlertid at have vendt strømmen.
- Vi har en klar forventning om at forbedre vores markedsandel på SMS, siger Mads Middelboe.