Da popkunstneren Andy Warhol i 1968 udtalte, at i fremtiden ville alle opleve 15 minutters berømmelse, skød han både plet og over målet.
Webtjenesten YouTube er tidens måske varmeste eksempel på, hvordan næsten helt almindelige mennesker kan blive stjerne for en aften.
Reelt dog ikke mere end 10 minutter. YouTube har nemlig besluttet at stramme reglerne for længden af de videoklip, der bliver lagt ud på tjenesten til 10 minutter.
Flertallet af de besøgende ser nemlig alligevel ikke klip, der varer meget mere end tre minutter, oplyser YouTube ifølge nyhedsbureauet Reuters.
Til gengæld er der stadig mulighed for at se utallige filmklip, der næppe ville blive udsendt på landsdækkende tv. Som eksempelvis amerikaneren, der bæller fire flasker vin, mens han forsøger at lære fransk.
De fleste klip når kun kortvarig berømmelse, mens andre som den fantastiske demonstration af, hvad der er muligt med en flaske Coca-Cola Light og en stak Mentos-pastiller, lever længe nok til at cirkulere verden rundt.
- Der er så mange muligheder for at opnå 15 minutters berømmelse. Er der tid nok i verden? Måske burde det kun være 10 minutter, siger adminstrator Rachel Baron-Horn fra Andy Warhol museets 15 Minutes Hall of Fame websted til Reuters.
I en tid med utallige varianter af reality-tv, hvor der er så stor efterspørgsel, at programmerne er begyndt at genbruge tidligere stjerner, er fænomener som YouTube et tegn på publikums oprør mod den polerede Hollywood-verden, mener forfatteren Joshua Gamson.
- YouTube er mindre kunstig. Jeg tror, der er en stærk fornemmelse af, at meget den amerikanske kendis-kultur er PR-skabt. Det skaber et marked for såkaldt ægte mennesker, siger Joshua Gamson til Reuters.
Relevante link