Apple ser ingen grund til at forklare sine kunder hos iTunes, hvorfor de skal handle under stærkt kritisable vilkår.
Selskabet har i klare vendinger bedt de nordiske forbrugerombudsmænd om at holde mund om indholdet i det 50 sider lange svar, som Apple tirsdag omsider afgav, efter forbrugerombuds-mændene i begyndelsen af juni bad Apple om at redegøre for en række kritiserede forhold i iTunes.
- Apple henviser til hensynet til konkurrence og forretnings-hemmeligheder og vil derfor ikke have svaret offentliggjort, oplyser pressechef Per Ejvang Nielsen hos Forbrugerombudsmanden i Norge.
Forbrugerombudsmændene er sat i verden for at varetage forbrugernes interesse, og derfor er det langt fra sikkert, at de vil acceptere Apples krav.
Nu skal de dog i første omgang vurdere Apples anmodning om tavshed. Og først dernæst kan de vurdere det juridiske indhold i selve svaret.
- Vi overvejer i øjeblikket, om vi vil acceptere Apples ønske, eller om vi vil offentliggøre dele eller hele brevet, siger jurist hos den norske forbrugerombudsmand, Lars Hegelsen.
Ulovlige vilkår
Det er forbrugerombudsmændene i Norge, Sverige og Danmark, der sammen har bedt Apple om at redegøre for de ulovlige iTunes-vilkår.
De har blandt andet kig på, at iTunes ensidigt kan ændre på aftalevilkårene. Det vil sige, at folk ikke kan stole på den aftale, de har indgået.
Desuden kan musik købt i butikken kun bruges med en iPod, fordi kopibeskyttelsen gør, at musikken ikke kan afspilles på andre mp3-afspillere.
Sagen bliver fulgt af hele Europa, hvor forbruger-organisationer på samme måde har kig på købe-vilkårene i iTunes.
Forbrugerombudsmanden forventer at træffe beslutning om offentliggørelsen af Apples svar senest på fredag.
- Hvis Apple ikke vil ændre noget, så bliver vi formentligt nødt til at trække dem i retten i Sverige, lyder det fra talsmand Björn Smith fra den svenske forbrugerstyrelse.