Google skal betale 527 mio. for falske klik

Google skal betale 527 millioner kroner til en række utilfredse annoncører for at have taget betaling for falske klik. Kritikere mener, at Google er sluppet for billigt.

Med en amerikanske domstols endelige godkendelse af forliget mellem internetfirmaet Google og dets annoncører i en sag om erstatning for falske klik på annoncer, slipper Google i første omgang med en straf, som flere annoncører kalder et "rap over fingrene".

Google skal således betale 527 millioner kroner i erstatning til annoncører, der mener, at de har betalt for meget på grund af falske klik på deres annoncer, der er blevet vist ved hjælp af Googles bannerservice.

Det er da for lidt

Dermed er sagen ikke slut. Mindst én af de ramte annoncører har afvist forliget og vil nu forsøge at køre en selvstændig sag mod Google.

- Det er uden tvivl det mest absurde forlig, vi nogensinde har set. Det er en skam, at en dommer har villet sætte sit blå stempel på det, siger advokat Shawn Khorrami, der repræsenterer den utilfredse annoncør.

Sagen udspringer i brugen af bannerreklamer, hvor annoncøren betaler per klik på reklamen.

De falske klik er klik, der ikke kommer fra kunder, men derimod fra enten konkurrenter til annoncøren, der vil presse annoncørens reklameudgifter i vejret eller fra ejerne af hjemmesiderne, hvor reklamerne vises, der vil hæve deres indtægter fra reklamerne.

Visse eksperter skønner, at helt op mod 20 procent af alle klik skyldes svindel. Det præcise tal er dog vanskeligt at opgøre.

Udover Google er også Yahoo og AOL blevet sagsøgt af utilfredse annoncører.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere