Med en amerikanske domstols endelige godkendelse af forliget mellem internetfirmaet Google og dets annoncører i en sag om erstatning for falske klik på annoncer, slipper Google i første omgang med en straf, som flere annoncører kalder et "rap over fingrene".
Google skal således betale 527 millioner kroner i erstatning til annoncører, der mener, at de har betalt for meget på grund af falske klik på deres annoncer, der er blevet vist ved hjælp af Googles bannerservice.
Det er da for lidt
Dermed er sagen ikke slut. Mindst én af de ramte annoncører har afvist forliget og vil nu forsøge at køre en selvstændig sag mod Google.
- Det er uden tvivl det mest absurde forlig, vi nogensinde har set. Det er en skam, at en dommer har villet sætte sit blå stempel på det, siger advokat Shawn Khorrami, der repræsenterer den utilfredse annoncør.
Sagen udspringer i brugen af bannerreklamer, hvor annoncøren betaler per klik på reklamen.
De falske klik er klik, der ikke kommer fra kunder, men derimod fra enten konkurrenter til annoncøren, der vil presse annoncørens reklameudgifter i vejret eller fra ejerne af hjemmesiderne, hvor reklamerne vises, der vil hæve deres indtægter fra reklamerne.
Visse eksperter skønner, at helt op mod 20 procent af alle klik skyldes svindel. Det præcise tal er dog vanskeligt at opgøre.
Udover Google er også Yahoo og AOL blevet sagsøgt af utilfredse annoncører.