Ellers tak.
Sådan lyder det fra det indiske undervisningsministerium til Nicholas Negroponte og MIT Media Labs solskinsprojekt, One Laptop Per Child (OLPC), som skal udbrede pc-isenkram til hver eneste skolebarn i udviklingslande.
Kamp på discount-pc'er
Argumenterne mod OLPC-projektet fra den indiske regering er pædagogiske. Hellere investere i lokaler og lærere fremfor computere, hedder det.
Med i billedet hører dog, at den aktuelle udmelding kommer efter Microsoft og Intel tidligere på året investerede milliarder i et konkurrerende projekt - blandt andet i Indien.
OLPC-projektet er støttet af processor-fabrikanten AMD, Linux-distributøren Red Hat og søgemaskine-virksomheden Google.
Dermed har Indien i løbet af året udviklet sig til en veritabel slagmark, hvor de to discountpc-projekter kæmper mod hinanden.
Dræber kreativitet
I en henvendelse til den indiske regeringskommission, som tidligere har vist interesse for OLPC-projektet, understreger Sudeep Banerjee, topembedsmand i det indiske Undervisningsministerium, at pengene vil kunne anvendes til andre formål med større effekt.
- Tanken om at give hver eneste elev en computer er pædagogisk suspekt. Det kan faktisk få en hæmmende effekt på barnets muligheder for at udvikle kreative og analytiske færdigheder, lyder embedsmandens begrundelse ifølge den indiske nyhedstjeneste Hindu News.
Sudeep Banerjee vurderer, at pengene med større effekt snarere burde anvendes til at realisere visionen om at kunne tilbyde alle indiske skoleelever muligheder for videregående uddannelse.