Det bliver svært for computerproducenten Dell at få vendt udviklingen, så selskabet igen begynder at tjene penge i Danmark, lyder vurderingen fra analysehuset IDC Nordic.
- Det er et presset marked, og når priserne først har været meget langt nede, så er det svært at få kunderne til igen at betale mere, siger analysechef Anders Elbak, IDC Nordic.
I det netop offentliggjorte regnskab for 2005 øger Dell omsætningen i Danmark, men kommer ud med et underskud på ni millioner kroner. I forhold til for blot to år siden svarer underskuddet til en tilbagegang på næsten 30 millioner i indtjening.
Pressede priser
- Når Dell i så høj grad insisterer på at være største, så bliver prisen et meget afgørende parameter, og når prisen spiller en stor rolle, er det svært at tjene penge, siger Anders Elbak.
Han henviser til, at de pressede priser på pc-markedet betyder, at indtjeningen i øjeblikket er meget lille og sandsynligvis også negativ, når det handler om at lande de mere strategiske kunder.
Et af Dells problemer er ifølge Anders Elbak, at selskabet breder sig over stadig flere områder og derfor også udsætter sig for konkurrence fra stadig flere sider.
- Dell er i direkte konkurrence med forhandlere som Atea-TopNordic på de store kunder, men presses også af detailhandlens salg til private, siger Anders Elbak.
Han opfordrer til, at Dell i højere grad begynder at gå efter de mellemstore kunder med den oprustning på salgssiden, som selskabet har sat i gang.
Dell som konsulenter
- Privatpersoner og de mindste virksomheder har Dell fat i med kampagner og salg via nettet, og de store kunder fanger de med direkte salg. Det direkte salg skal i højere grad udvides til de mellemstore virksomheder, som er for store til at købe ind i online-butikken, siger Anders Elbak.
En anden mulighed for Dell til at øge indtjeningen er ifølge Anders Elbak at få udvidet serviceforretningen fra de nuværende meget basale ydelser, så selskabet i højere grad indtager konsulentrollen.
- Men det kan blive svært for Dell at komme ind og få rollen som rådgiver om it-investeringer, fordi kunderne i høj grad vil føle sig bundet til Dell-produkter allerede ved valget af rådgiver, siger Anders Elbak.