Musikkanalen MTV i Viacom-koncernen fejrer tv-stationens 25 års fødselsdag ved at lancere en ny tv-kanal på nettet dedikeret til indhold skabt af brugerne.
Det sker for at tage kampen op med sociale online-tjenester som MySpace.com og video-tjenester som YouTube.com, der i ekspresfart vinder popularitet blandt de unge medieforbrugere på bekostning tidligere favoritter som MTV, skriver Financial Times.
MTV Flux
Den nye net-kanal får navnet MTV Flux og vil gøre det muligt for brugerne efter eget valg at skabe udsendelser med en blanding af egne og andres videoklip kombineret med traditionelle musikvideoer og indslag.
Kanalen præsenteres i Storbritannien 1.august og forventes i luften til september, siger tv-direktør for MTV i Storbritannien Michiel Bakker til Financial Times.
Han oplyser, at lanceringen vil blive fulgt nøje for at se, om tilsvarende initiativer skal sættes i gang på andre markeder.
MTV Flux vil ifølge Michiel Bakker være den første tjeneste, der gør det muligt for brugerne "at få indflydelse på en hel tv-kanal ved at oploade deres eget indhold i et tv-miljø."
Den ny net-kanal fra MTV vil blive finansieret af reklamer målrettet den attraktive gruppen af 16- til 24-årige.