L'Alpe d'Huez: Cykelholdet Team CSC arbejder sammen med holdets cykelproducent Cervélo og it-selskabet Intel på at udvikle en topmoderne radiosender, der skal indbygges i racercyklernes stel, hvor der er plads til en antenne på flere meters længde.
Cykelholdet håber, at den nye sender kan være klar til brug inden for et par år. Ideen er, at selve radiosenderen skal indbygges i cyklens stel, hvor fra der skal være trådløs forbindelse til rytterens headset.
Det vil betyde, at radiokommunikationen under et løb mellem rytterne og sportsdirektør og løbsstrategen Bjarne Riis vil blive mærkbart bedre end i dag.
- Det vil klart være noget, der vil give en konkurrencefordel for holdet, Radio-kommunikationen i dag er ret ustabil med mange udfald og meget knas og knitren, siger Carsten Jeppesen, operations manager på cykelholdet.
Analoge walkie talkier
Trods en hverdag på højteknologiske fuldblods-racercykler til 45.000 kroner foregår den vigtige kommunikation under et cykelløb mellem sportsdirektøren og cykelrytterne i dag via simple analoge walkie-talkier.
Rytterne bærer de små VHF-radioer i en særlig indvendig lomme i deres cykeltrøje.
Radioen er udstyret med et lille ledningsbaseret headset med øreprop, mens mikrofonen er spændt fast til kraven på cykeltrøjen.
Hovedsenderen sidder i Bjarne Riis’ sportsdirektør-bil, der er udstyret med en større antenne på taget.
Ustabil forbindelse
Rækkevidden i klart vejr i fladt område er seks-otte kilometer. I bjergrigt terræn kan den være helt ned til en kilometer. Og det er ofte for lidt, hvis feltet er sprængt, fortæller Carsten Jeppesen.
- Vi har i lang tid arbejdet på at forbedre radio-kommunikationen, fordi den er så vigtig, siger han.
De simple VHF-radioer kan nemt aflyttes af de konkurrerende hold, der blot behøver at finde den pågældende kanal for at følge med i al kommunikationen,
Udover den nye sender pusler cykelholdet med tanken om at indbygge et trådløst headset i rytternes hjelme, hvilket dog ikke er så enkelt, som det lyder.
- Et helt lavteknologisk problem er vindstøjen. Den gør det svært at høre, hvad rytterne siger i mikrofonen. De kører jo stærkt, siger Carsten Jeppesen.
Cyklerne logges konstant
På et enkelt område har den moderne it-teknologi dog vundet indpas i den professionelle cykelsport.
I alle de større løb er samtlige cykler i feltet nemlig udstyret med en chip, der er monteret på cyklen med en simpel strip.
Chippen - der er en lille GPRS-sender - bliver brugt til at følge cyklerne på ruten.
Det er således signalerne fra chippen, der bliver brugt, når man på fjernsynet løbende kan følge rytternes placering i feltet via diagrammer, ligesom den bliver brugt til at logge deres hastighed og endelige sluttid på en etape.
I Tour de France er chippen placeret bagerst på cyklen, mens den i andre løb - for eksempel Giro d’Italia - er placeret på forgaflen.
Rytterne sværmer om de bærbare
Nu vi snakker om teknologi, skal Team CSC’s cykelryttere private rejsetasker også nævnes.
- Cykelrytterne er generelt teknologiglade. De rejser jo 150-200 dage om året, så de bruger meget bærbare apparater. De fleste har en iPod med rundt og alle har en bærbar computer, som de bruger til at tjekke mail og nyheder med fra hotellerne rundt omkring. Der er også flere, der anvender Skype, når de skal tale med familie og venner, fortæller Carsten Jeppesen.
Og så er der energibundtet og legebarnet Jens Voigt.
Den tyske toprytter har ifølge Carsten Jeppesen sin taske spækket med Gameboy-spil, som han altid har med sig rundt på alverdens hoteller.
- Jens Voigt er nærmest ikke til at rive væk, når han først er i gang med at spille. Han er stort set altid den sidste rytter, der er klar til start, fordi han lige skal være færdig med det spil, han er i gang med, siger Carsten Jeppesen.