Det kommunalt ejede it-selskab KMD's nylige kontrakt med dagligvarekoncernen COOP nævnes af flere KMD-konkurrenter som et eksempel på KMD's særdeles aggressive prispolitik på det private marked.
Computerworld har kontaktet en stribe KMD-konkurrenter i kølvandet på beskyldninger mod KMD om prisdumping fra branche-organisationen ITEK under Dansk Industri.
Fra flere sider peges der i den forbindelse på KMD's kontrakt med dagligvarekoncernen COOP. Aftalen løber over tre år og har ifølge KMD en værdi på et større tocifret millionbeløb.
Lave priser
It-leverandøren Electronic Data Systems (EDS) har tidligere haft en del af forretningen med COOP i Sverige og bød på opgaven i Danmark i forbindelse med COOP's nordiske konsolidering på it-området.
- Der er ingen tvivl om, at KMD er gået meget aggressivt til værks rent prismæssigt på aftalen med COOP. Vi går selv efter mere længerevarende og holdbare samarbejdsaftaler, siger direktør Bent Laursen, EDS Danmark.
Hos COOP Norden bekræfter infrastrukturdirektør Lars Frahm, at KMD blandt andet blev valgt på en god pris.
- Vi er købmænd, og det er klart, at prisen har haft indflydelse på vores valg. Jeg vil dog gerne understrege, at vi ikke vælger it-leverandør alene på prisen, men på en række forskellige parametre, siger Lars Frahm.
Intet usædvanligt
EDS-direktør Bent Laursen er en af de få topchefer hos KMD's konkurrenter, der ønsker at udtale sig til citat om KMD's prispolitik.
Han har bemærket selskabets aggressive tilgang til det private marked, men ser ikke umiddelbart et problem i fremgangsmåden.
- KMD har en stærk position på det kommunale marked og vil nu ind på det private. Det holder næppe i længden, hvis det sker med decideret prisdumping. De kommunale kunder vil ikke finde sig i at betale for de private på længere sigt, siger Bent Laursen.
Fra andre konkurrenter lyder vurderingen, at KMD uden tvivl på det seneste har presset priserne for at vinde markedsandel på det private marked. Men at det ikke er specielt usædvanligt for et it-selskab på den måde at købe sig ind på et nyt marked.
Vinder omsætning
- KMD er tilsyneladende indstillet på at løbe en større risiko end andre, og det er vores vurdering, at man bruger en prissætning, der minder om marginalomkostningerne, lyder vurderingen fra en topchef hos en KMD-konkurrent, der ønsker at være anonym.
At KMD flytter sig på det private marked er der ingen tvivl om.
Koncernen øgede i 2005 omsætningen med cirka 450 millioner kroner til 2,9 milliarder kroner.
Alene på erhvervsmarkedet voksede KMD's omsætning med cirka 25 procent, har administrerende direktør Lars Monrad-Gylling tidligere oplyst til Computerworld.
Væksten er en konsekvens af KMD's målrettede strategi om at øge omsætningen uden for det pressede kommunale marked, hvor kommunalreformen vil resultere i færre kommuner og dermed færre kunder.
KMD's strategi vil samtidig stille selskabet bedre, hvis de kommunale ejere i Kommunernes Landsforening ønsker at sælge selskabet, når kommunalreformens vigtige it-opgaver er løst.