Teleselskabet 3 har indtil videre kun været en dårlig forretning for det svenske moderselskab Hi3G.
Fra 2003 til 2005 har det danske 3 samlet set tabt 1,8 milliarder kroner med det hidtil største underskud i 2005, hvor selskabet tabte 900 millioner kroner.
Men de røde tal er helt efter planen, forklarer administrerende direktør i 3, Morten Christiansen.
- Det er klart, at sådan et tal ser voldsomt ud, men sådan er det jo, når man opbygger et nyt teleselskab, siger Morten Christiansen.
Store investeringer
Han peger på, at selskabet har foretaget store investeringer for at få udbygget sendenettet i Danmark.
- Det brugte vi rigtig mange penge på sidste år, og det er en nødvendighed, for vi skal op og have et fuldt dækkende sendenet i Danmark, siger han.
Det svenske moderselskab Hi3G foretog i 2005 en kapitalforhøjelse i det danske selskab på knap 1,3 milliarder kroner.
De holder 3 på ret køl i en rum tid endnu. Spørgsmålet er imidlertid nu, hvor længe 3 i Danmark får lov til at fortsætte med underskud.
- Det koster rigtigt mange penge i de første tre til fem år, når man etablerer et teleselskab helt fra bunden. Men så når man et punkt, hvor man hiver flere penge ind, end man giver ud på drift og investeringer, og det er det punkt, som vi styrer efter lige nu, og som vi når inden for en overskuelig fremtid, siger Morten Christiansen.
Han vil ikke oplyse, hvornår 3 efter planen skal begynde at tjene penge.
- Jeg kan kun sige, at vores investorer virker meget tilfredse med selskabets udvikling. Og der er da selvfølgelig en dato for, hvornår vi skal give overskud. Den vil jeg bare ikke dele med dig, siger Morten Christiansen.
Han oplyser dog, at skæringsdatoen er meget tættere på et år, end den er på fem.
Ønskes: Kunder
Der er i øjeblikket omkring 300 ansatte i 3, der har 116.000 kunder her i Danmark.
Det antal skal øges, hvis teleselskabet skal kunne give overskud, erkender Morten Christiansen.
Han afviser dog, at tallet er katastrofalt, som analytiker Rune Møller fra Jyske Bank tidligere har vurderet overfor Computerworld.
- Det kommer jo helt an på, hvad det er for en type af kunder. Hvis du har 200.000 af de rigtige kunder – dem som bruger flest penge – så kan din omsætning meget vel være lige så høj, som den ville være med det dobbelte antal ikke-forbrugende kunder, siger Morten Christiansen.
3 satser på erhvervskunder og unge storbymennesker, som er hurtige til at tage nye teknologier til sig.