Efter fem måneder i tænkeboks er Fyns Amt klar til at genoptage arbejdet med udrulningen af elektroniske patientjournaler (EPJ).
Massive problemer med lange svartider på løsningen fra WM-data og den svenske underleverandør Cambio Healthcare Systems fik i februar amtet til at stoppe EPJ-udrulningen og indlede en længere tænkepause.
Nu er krisepausen imidlertid afblæst, fortæller EPJ-konsulent Lone Tynan, Fyns Amt.
- Vi tror på, at det her nu er så robust og fungerer så godt, at vi kan gå videre med en faseopdelt udrulning, siger hun.
Års forsinkelse
Lone Tynan forventer, at man vil kunne fortsætte EPJ-udrulningen på den næste afdeling i efteråret.
Oprindeligt havde Fyns Amt forventet fuld EPJ-dækning på sygehusene i første halvdel af 2007. Nu bliver det ifølge Lone Tynan formentlig først i 2009.
De fynske EPJ-problemer opstod på de to afdelinger på Odense Universitetshospital, hvor man som de første havde taget den nye løsning i brug.
Svartiderne i systemet var ganske enkelt alt for lange i forhold til leverandørernes løfter og erfaringerne med et tilsvarende system i Sverige.
- Det var ikke acceptabelt, så det har der været fokus på at få forbedret. Der er endnu et par søgninger i journalerne, der tager for lang tid, men det er meget få områder, der nu mangler at komme på plads, siger Lone Tynan.
Driften udliciteret til TDC
De tekniske problemer skyldes blandt andet, at man på Odense Universitetshospital kører med en nyere teknisk platform under EPJ-modulerne, end man gør på det tilsvarende system i Sverige.
- Men det har ikke været så ligetil at finde ud af, hvad der præcist har givet de lange svartider hos os. Nu har vi dels skiftet version og dels fået foretaget en række tekniske ændringer på serverne, og det har løst de fleste problemer, siger Lone Tynan.
Driften af systemet er samtidig udliciteret til TDC Hosting.
Endvidere er den fem måneder lange krisepause brugt til at få udviklet den del af de elektroniske patientjournaler, der handler om, hvordan sundhedspersonalet skal bruge journalerne.
Undervurderet opgave
- Opbygningen af strukturen i journalerne sammen med sundhedspersonalet har generelt taget længere tid end forventet fra vores side, men det er også en opgave, som vores leverandør har undervurderet, siger Lone Tynan.
Pausen i udrulningen af de elektroniske patientjournaler er blandt andet brugt til at få justeret den del af EPJ-arbejdet, og processen fortsætter nu i forbindelse med den videre EPJ-udrulning.
Ifølge Lone Tynan medførte beslutningen om en konsolideringspause i Fyns Amts EPJ-projekt store frustrationer og uklarhed i forhold til projektets fremtid både internt og eksternt.
Hun vurderer imidlertid, at beslutningen har været rigtig og nødvendig for projektet som helhed.