Med flere end 35 millioner etablerede weblogs og 75.000 nye hver dag har internettets blog-univers for længst fanget interessen blandt internettets købmænd.
Også hos online-kæmpen eBay, der i forvejen står bag auktionssitet af samme navn, og som sidste år købte net-telefonitjenesten Skype for milliarder af de skandinaviske stiftere.
Ifølge Financial Times er eBay på vej med en række nye software-værktøjer, der skal gøre det muligt for selskabet at hente en økonomisk gevinst på internetfolkets stigende interesse for blogging.
Bygger bro til produkter
Ifølge avisen vil eBay med de nye værktøjer forsøge at bygge bro mellem blog-universet og de mere kommercielle sites.
En udvikling som blandt andet efterspørges af musik-kæmpen Universal Music.
- Der er ikke nok fællespunkter mellem de steder, hvor musikinteresserede finder informationer om det seneste nye, og de steder, hvor de kan købe det seneste nye, siger Universal-strategen Courtney Holtpter.
Og det er netop her, at eBay vil sætte ind og bygge bro mellem blog-universet og virksomheders produkter, siger eBay-direktør Doug McCallum til Financial Times.
- Vores mål er at udvikle software, som vi kan stille til rådighed for bloggere, så de selv kan definere deres markedsplads. Det var oprindeligt også en af tankerne bag udviklingen af eBay, siger Doug McCallum.
Mens eBay først nu er på vej med denne type software, har selskabet MeCommerce allerede i denne uge lanceret noget tilsvarende.
Selskabet med base i San Francisco blev skabt for at støtte hjælpeorganisationers online-indsamlinger i kølvandet på orkanen Katrina, men er nu klar med nye net-værktøjer.
Idéen bag selskabets nye software er at gøre det muligt for bloggere at anbefale musik, bøger, tøj og andre produkter, som besøgende efterfølgende vil kunne købe direkte fra bloggen.