De mange forskellige telefoner på skrivebordet er snart en saga blot.
De forskellige kommunikationsplatforme vil kunne tale sammen.
I dag er det telefonen på skrivebordet, der er medarbejdernes foretrukne kommunikations-værkstøj.
Men for mange virksomheder vil mobiliteten blive en stadig vigtigere parameter.
– Det bliver mobiltelefonen, der vinder kapløbet, men den har ikke den nødvendige funktionalitet. Der kommer til at ligge en IP-softphone på mobilen, som kan koble sig på virksomhedens wlan og finde IP-systemet, siger Jesper Haumann, seniorkonsulent i Netplan.
Øget funktionalitet
Mobiltelefoner kan i bund og grund ikke andet end at ringe til hinanden, og ifølge Jesper Haumann er det stedet, hvor UMA-teknologien (Unlicensed Mobile Access) kommer ind i billedet.
– Fordelen er, at medarbejderen får et apparat, som kan bruges både ude og hjemme, hvor funktionalitets-behovet er væsentligt højere, siger han.
Truslen ved UMA er, at teknologien kan mindske volumen for ”rene” IP-telefoner, da mange vil vælge den mest mobile løsning.
Men teknologien gør også, at der fortsat vil være behov for at have en server i virksomheden.
IP-systemet vil stadig vil være kernen, så længe medarbejderne befinder sig i huset.
Flakker mellem medier
De fleste medarbejdere kommunikerer løbende på flere forskellige platforme af gangen.
De taler i telefon, tjekker mails og er online med program til instant messaging (IM).
– Det er meget udbredt at man kan se, hvem der er tilgængelige og hvilket medie de er tilgængelige på. Der er ikke nogen grund til at ringe til en person, hvis hans linie alligevel er optaget. I stedet kan vælge at sende en instant messege, siger Jesper Haumann.
Derfor mener han også, at det i fremtiden vil være pc’en, der er rygsøjlen i medarbejdernes såvel eksterne som interne kommunikation.
Ekstra udbytte
Virksomhed som måske allerede har høstet en økonomisk gevinst ved mindske antallet af serviceaftaler telefonanlæg, får muligheden for at få en bussiness case til at hænge sammen.
– Virksomheder kan opnå en økonomisk gevinst ved at udnytte IP-telefoniens arkitektur. Medarbejdernes effektivitet øges, når de ikke skal ringe så meget forgæves, siger Jesper Haumann.
Han peger også på muligheden for at dele et virtuelt whiteboard under samtalen, så der ikke er behov for at skulle faxe et dokument eller en skitse, som er blevet til under samtalen.
Outsourcet telefoni
Jesper Haumann tror på, at telefonmarkedet vil blive domineret af leverandører, der kan tilbyde hele pakken.
– Mange virksomheder vil bare have en klartone og et system, der virker. Den hosting-bølge vi har set på datafronten kommer vi også til at se inden for telefoni. Specielt blandt mindre virksomheder, siger han.
Han gætter dog på, at en del større firmaer vil vurdere, at telefonien er et så forretningskritisk, at de ikke ønsker at overlade den til andre.
Genlyd hos leverandør
Hos Cisco, de fakto standarden for IP-telefoni i virksomheder, tror man også på at sammensmeltningen af IP- og mobiltelefoni, med pc’en som hjernen, er hvad fremtiden byder.
– Sammensmeltningen kræver et intelligent net, der kan fortælle, hvilke medier brugeren er tilgængelig på og ikke mindst, hvilket medie brugeren ønsker at blive kontaktet på, siger administrerende direktør Mogens Bransholm.
Ifølge ham handler det i sidste ende om at bringe antallet af forsøg ned, som man skal bruge på at træffe en person, som har både fire og fem forskellige muligheder for at blive kontaktet.
Hos Cisco forventes det, at halvdelen af den IP-relaterede omsætning i 2010 vil stamme fra leverancen af applikationer.
– Først så vi en konvergens, hvor talen blev lagt over på IP, og nu er det så applikationer, der bliver lagt over. Tendensen er, at applikationerne bliver services, man tilbyder sine kunder, så de ikke selv skal rode med installationen, siger Mogens Bransholm.