Telefonsystem havde ganske enkelt ikke de nødvendige muligheder, og derfor besluttede virksomheden HIMSA, at det var tid til at skifte det ud.
– Sandheden er, at vi var godt trætte af vores gamle telefonsystem. Vi havde seks ISDN-linier og en gammel omstillingscentral, siger Lars Peter Jensen, it-chef i Himsa.
Han synes det var en gene, at hver gang et eller andet skulle laves, så var det nødvendigt at tage kontakt til udbyderen.
Ingen vedligeholdelse
Der var flere forskellige systemer med i overvejelserne, da der skulle anskaffes et nyt telefonsystem, men valget endte på en hostet IP-løsning.
– Vi lever af at udvikle software, og telefonerne er noget, som bare skal virke. Vi havde brug for noget, der ikke krævede, at vi selv skulle vedligeholde det, siger Lars Peter Jensen.
Han er dog glad for mulighederne for, i begrænset målestok, at kunne konfigurere systemet.
Han peger på eksempelvis muligheden for at kunne se en liste på telefonen over mistede opkald eller få indholdet fra telefonsvareren sendt som en e-mail.
Tidligere var Lars Peter Jensen ansvarlig for at de ansattes nummer flyttede med, når de flyttede plads, men med det nye telefonsystem hører numrene til de enkelte apparater og skal derfor ikke flyttes.
Nemmere kontakt til USA
HIMSA (Hearing Instrument Manufacturers' Software Association) udvikler, markedsfører og supporterer softwaresystemet NOAH, som er en platform, hvor forskellige producenter af hørerapparater og måleudstyr kan lægge deres moduler ind.
Virksomheden har 20 medarbejdere i Danmark og fem i USA, og den daglige kontakt mellem afdelingerne var naturligvis en udgift.
– Vi fører mange samtaler på tværs af Atlanten, men det koster ikke længere noget. Vi har også en konference-telefon koblet på systemet, så vi kan holde deciderede møder med vores afdeling i USA, siger Lars Peter Jensen.