Hver for sig havde det ikke givet de store problemer. Men for A.P. Møller-Mærsk Gruppen er integrationen af det opkøbte rederi P&O Nedlloyd samtidig med udrulningen af it-løsninger på globalt plan blevet for stor en mundfuld.
Samlet har A.P. Møller-Mærsk Gruppen tabt mere end 18 milliarder i værdi i løbet af tirsdagen, efter det kom frem, at blandt andet it-problemer har været årsag til fejl i container-trafikken.
- Vi begyndte udrulningen af nye booking-, fragtrate- og faktureringssystemer i 2005, og desværre var de ikke som planlagt færdigudrullet og implementeret hos Maersk Line, da vi overtog P&O Nedlloyd, siger direktør Ejvind Kolding, A.P. Møller-Mærsk.
Han henviser til, at det har været en større udfordring end forventet at være midt i en global systemudrulning og samtidig at integrere to meget store organisationer.
Endvidere har den oprindeligt skitserede løsning ganske enkelt vist sig at være for ambitiøs på visse områder, hvor kravet til tilgængeligheden af data har været for stor.
- Vi har simpelthen på enkelte områder været for ambitiøse i forhold til, hvilke data vi har kunnet forvente leveret fra verden omkring os, siger Ejvind Kolding.
Han understreger, at it-problemerne ikke er relateret til den storstilede SAP-implementering, som rederigruppen har sat i gang.
Problemerne er knyttet til booking-, fragtrate- og faktureringssystemer, som A.P. Møller-Mærsks containerrederi Maersk Line i sin tid har bestilt hos Mærsk Data, og som IBM efter overtagelsen af Mærsk Data har gjort færdigt.
- Vi er meget glade for systemerne, og vi tror, at de vil give os store brancherelaterede fordele i forhold til at øge effektiviteten og sikre bedre kundebetjening, når vi får det hele til at køre optimalt, siger Ejvind Kolding.