Det er endnu ikke lykkedes helt for Toshiba at få opfyldt sin målsætning om at komme i top tre på listen over de mest solgte bærbare computere i Danmark, men med en ny distributionsaftale med Actebis er selskabets danske direktør Peter Skou overbevist om, at målsætningen nok skal nås.
– Det er en meget vigtig aftale i forhold til, at vi har en målsætning om at nå en marketshare på 10 procent i løbet af et års tid, siger han.
Vokse forretningen
Toshibas bærbare bliver i forvejen distribueret af Tech Data og Scribona, men Peter Skou afviser, at den nye aftale med Actebis, der gælder for Danmark og Norge, kommer til at gå ud over de andre distributørers forretning.
– Der er ikke tale om, at vi skal tage noget væk fra Tech eller Scribona. Dem kommer vi også til at vokse med, men der er stadig et marked derude, som vi ikke har fat i i dag, og det vil først og fremmest være der, at Actebis skal hjælpe os, siger Toshiba-direktøren.
I supermarkeder
Han peger desuden på, at Toshiba stadig er blandt de hardwareproducenter, der har det laveste antal distributører i Danmark.
Det er ikke mindst retail-leddet, hvor Actebis står stærkt, og han vil ikke afvise, at aftalen ender op med, at Toshibas bærbare sælges gennem supermarkeder.
– Det kan man da godt forestille sig, men ud over retail er Actebis også stærke, når det gælder SMV-markedet, der jo også er et meget centralt marked for os, siger han.
Krav fra forhandlere
Når valget er faldet på Actebis, skyldes det ifølge Peter Skou, ikke mindst en række tilkendegivelser fra de forhandlere, som Toshiba gerne ville have som forhandlere.
– Vi er blevet prikket på ryggen, og vi kan jo ikke lukke øjnene for, at Actebis er meget vellidte i kanalen, og i og med, at de har direkte levering til kunden, står de også meget stærkt i bevidstheden hos mange slutkunder, siger han.
Aftalen med Actebis er trådt i kraft.