Det kan godt være, at IP-telefoni er noget af det mest hotte i it-verdenen lige nu, men den danske afdeling af telekoncernen Datametrix kommer alligevel ud med et underskud på 9,3 millioner kroner i regnskabsåret 2005.
- Årsagen til det danske underskud er, at vi har brugt 2005 til at omstille os fra vores traditionelle virksomhed til at satse stort på IP-løsninger. Det tager tid og koster penge at starte helt forfra, forklarer den administrerende direktør i Datametrix, norske Svein Lerkerød.
Selskabet er en del af Tele2-koncernen og har tidligere drevet forretning inden for almindelig telefoni, men i de senere par år har de satset fuldt ud på IP-løsninger.
Det er specielt Ciscos IP-teknologi, som Datametrix arbejder med, og det er IP-telefoni og IP-callcentre til erhvervslivet, der er satsningsområderne.
Lille spiller i Danmark
Indtil videre har satsningerne på IP-telefoni kostet dyrt, men Svein Lerkerød ser de røde tal som en del af omstillingsprocessen.
- Vi ser det som meget naturligt, at vi skal have en periode med underskud, før vi kan tjene penge på vores forretning, siger han og påpeger, at man oplever det samme i den svenske afdeling af Datametrix.
Teleanalytiker Karsten Fogh Ho-Lanng fra IDC vurderer, at Datametrix i Danmark primært er oppe imod virksomheder som Netdesign og Netteam.
- I Norge er Datametrix markedsførende inden for IP-telefoni-løsninger, mens de i Danmark er en lille spiller. Deres styrke er, at de er en del af Tele2-koncernen, og at de har en hel del erfaringer og referencer fra det norske marked, som de kan bruge, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Datametrix blev etableret i 1982. I dag har selskabet 128 medarbejdere fordelt på afdelinger i Norge, Sverige og Danmark - 11 af dem sidder her i landet.