I takt med, at teknologivante chefer sætter sig for bordenden på stadig flere niveauer i erhvervslivet, stiger kravene til, hvad informationsteknologien skal løse. Og business intelligence er et område, hvor forretningens behov vinder over it.
Betsy Burton, der er vice president i analysefirmaet Gartner, peger på, at it-afdelingens mulighed for at få succes med BI-projekter afhænger af organisationens skarphed, når det gælder forståelsen af, hvad der skal til for, at de ofte meget forskellige afdelinger kan få kommerciel succes med at udnytte den viden, som virksomhedens data gemmer.
Med andre ord er it-afdelingerne pisket til ikke bare at tale om forretningsforståelse men demonstrere det, hvis business intelligence skal være en succes.
- BI-begrebet er blevet alt for bredt i dag, siger Jim Davis, der er senior vice president i softwarehuset SAS, som leverer business intelligence software.
Han mener begrebet bør spillets op i områder og ses som selvstændige komponenter, der hjælper med at håndtere virksomhedens viden.
De fire områder er ifølge Jim Davis:
Data integration. Storage. Analyse. Præsentation.
- Der er behov for, at vi hurtigst muligt flytter os væk fra teknologidiskussionen og fokuserer på de opgaver, som skal løses i forretningen. En implementering af business intelligence komponenter er ikke som en ERP-løsning. Business intelligence er ikke én løsning med ét afkast, men en hel række af mulige løsninger med ligeså mange afkastmuligheder, siger Jim Davis.
Magasin på BI
I stormagasinkæden Magasin var det også en konkret forretningsopgave, der fik sat et hurtigtarbejdende projekt i gang, som endte med implementeringen af produktet QlikView fra det svenske softwarehus QlikTech i Lund. En leverandør, der trods sin størrelse, er leverandør af business intelligence komponenter til en af verdens største detailkæder amerikanske WallMart.
Peter Fabricius, der leder Magasins business controlling, fik stillet en opgave af sin nye administrerende direktør. Han ville have automatiseret videnopsamlingen fra alle seks varehuse, så der time for time var overblik over omsætningen helt ned på afdelingsniveau, så det kunne sammenholdes med budgetter og sikre hurtig reaktion på daglig og ugentlig omsætningsudvikling.
- Vores behov var klart. Men det var i virkeligheden implementeringen, der var afgørende for valget af leverandør. Det skulle være lean – hurtigt og simpelt, fortæller Peter Fabricius.
QlikView bygger på en patenteret teknologi, der kaldes AQL eller Associative Query Logic. Og ifølge Peter Fabricius tog det fjorten dage fra beslutningen var taget til løsningen var i brug, blandt andet fordi Magasin havde styr på datastrukturen, der skulle anvendes til løsningen.
Men Magasin-løsningen er et eksempel på de opgavebaserede business intelligence projekter, der vil drive udviklingen fremad. Men det også et eksempel på den gyldne middelvej i business intelligence.
Oracle godt på vej
I den mest avancerede ende findes der især i finansverden virksomheder, med ekstremt avanceret anvendelse af komponenterne i business intelligence til alt fra økonomisk rapportering, ledelsesinformation til planlægning af marketing og produktudvikling.
Modsat findes der i den anden ende af skalaen mange virksomheder, hvor business intelligence fortsat er et regneark.
Softwarehuset Oracle er ifølge analytikeren David Norris fra Bloor Research godt på vej til at blive en af markedets vigtigste business intelligence leverandører efter købet af Siebel.
Oracles kerneprodukt databasen bliver i forvejen anvendt til data warehousing i mange virksomheder og kombineret med Siebels BI-komponenter rykker Oracle ifølge analytikeren.
Men der også et stort marked at tage fat på. I april fik Oracle TNSGallup til at lave en undersøgelse blandt it-chefer i danske virksomheder med mere end 50 ansatte.
Et af spørgsmålene lød: Hvordan får virksomheden tilgang til ledelsesinformation?
37 procent svarede BI-system. Men 43 procent svarede regneark.