I England tordner Toshiba frem på markedsandele for solgte bærbare computere.
Væksten i markedsandele slår langt de nærmeste rivaler, der derovre er Dell, HP og Acer på tredjepladsen.
Tredjestørste
Ifølge de seneste tal fra analysehuset IDC havde Toshiba i England en vækst på 22 procent i årets første kvartal, hvilket netop har givet Toshiba en placering som nummer fire på IDC’s liste over solgte computere og en andenplads på listen over solgte bærbare.
Den engelske succes, der ikke kommer bag på den danske landechef Peter Skou, har dog alligevel fået ham til at overveje, om man skulle lære noget af det engelske søsterselskab.
– Toshiba er et langt større navn i England og har været det i mange år. Derovre er det et navn som Sony eller Philips er det herhjemme, for de sælger meget mere end blot bærbare. Og den synergi, der opstår ved at sælge flere produkter, vil vi også overføre til Danmark, siger han.
Mobiltelefoner
Landechefen vil dog ikke afsløre de konkrete planer for, hvordan Toshiba vil kommer til at fylde mere på hylderne i de danske butikker, men efter planen vil introduktionen af de nye Toshiba-produkter ske i begyndelsen af det nye år. Blandt de produkter, der kan komme på tale, er kameraer, bærbare medieafspiller, mobiltelefoner og ikke mindst HDDVD-afspillere, der sammen med Blu-ray spås at blive det næste digitale massemedie.
– Når det gælder HD-DVD, så er Toshiba med helt fremme, og det er klart, at vi også se på det, siger Peter Skou.
Vendt skuden
Selv om den danske afdeling af Toshiba ikke har kunnet præstere helt så flotte vækstrater som de engelske kolleger, så er Peter Skou dog langt fra utilfreds med udviklingen.
– Da jeg tog over for et par år siden, havde Toshiba en markedsandel på 2,2 procent, og nu er vi oppe på syv procent, så jeg har da fået vendt skuden til at sejle i den rigtige retning. Man skal huske på, at Toshiba Danmark kun har en håndfuld medarbejdere til at varetage salget, så Toshiba sælger formentlig langt flere kasser “per headcount”, end vores konkurrenter, som alle har langt flere ansatte til at løfte salget på det mobile marked, siger han.
Bevare indtjeningen
Målsætningen for Peter Skou er inden for det næste års tid at komme op på siden af Fujitsu Siemens Computers med en markedsandel på 11 procent. Han understreger dog, at kampen om markedsposition ikke skal gå ud over indtjeningen.
– Aktionærernes interesse for profit hver måned ligger mig som købmand mest på sinde frem for at være nummer et eller nummer to på volumen. Det er jo bestemt ikke gratis at kunne bryste sig med at være nummer et på antal hvert kvartal og måske heller ikke det som giver flest penge på den lange bane, hvis en stor portion bærbare skal sælges til under kostpris for at være med i legen, siger han.