Axcess har som nogle af de første i Danmark, installeret en løsning, hvor Cisco Call Manager er integreret med gratis internettelefoni via Skype. Der sker hos den danske rejseforsikringsvirksomhed IHI.
Store besparelser
Normalt er Skype en enbrugerklient, men Axcess har implementeret Skype på en partitioneret server, hvorved det er muligt at betjene seks samtaler samtidig.
Axcess har desuden integreret Skype-løsningen med den Call Manager-løsning, som IHI normalt bruger som omstillingsbord, så kunder og agenter rundt om i verden kan klikke sig ind via IHI's hjemmeside og starte gratis Skype-samtaler med IHI i Danmark.
– Der er store besparelser forbundet med denne integration mellem Skype og Call Manager. Hvis en kunde i eksempelvis Australien gerne vil købe en IHI forsikring, har vores australske samarbejdspartner førhen ringet for adskillige kroner i minuttet til vores hovedkontor for at gennemføre salget, siger projektleder i IHI Jakob Schmidt Sørensen.
- Dette kan vi nu gøre både nemmere og ikke mindst helt gratis ved at benytte linket på vores hjemmeside, siger han.
Spændende udfordring
For Axcess er den nye Skype-løsning ikke åbningen til et nyt forretningsmæssigt Nirvana, fortæller administrerende direktør Stig Abildsø.
Det skyldes blandt andet, at man ikke kan kvalitetssikre opkaldene gennem Skype.
– Når vi leverer IP-løsninger, så er det afgørende at kunne levere quality of service, og det kan man ikke med Skype, men når kunden beder os om at implementere det, så er det da en spændende udfordring at tage op, men det vil ikke være sådan, at vi fremover vil satse på at levere Skype-services, siger Stig Abilds.
Skype og Call Manager bruger to forskellige standarder for Voip, hvilket betyder, at de ikke kan integreres uden en gateway, der konverterer lyden fra det ene system til det andet.
Samtidig er gatewayen, der også er udviklet af Axcess, ansvarlig for at opsætte og nedtage kald på begge systemer.