Det amerikanske IP-telefonifirma Vonage fik årets hidtil ringeste børsintroduktion og måtte indkassere et fald i aktiekursen på 13 procent efter den første dag på børsen i New York.
Vonage har brugt næsten to milliarder kroner på markedsføring de to sidste år, hvilket har skaffet selskabet 1,6 millioner abonnenter.
Men selv om mange sidste år havde store forventninger til Vonages børsintroduktion, blev introduktionen i denne uge en spand kold vand i ansigtet på selskabets aktionærer.
Vonage har ganske vist fået slået sit navn fast, men mange konkurrenter er for alvor også begyndt at manifestere sig. Flere internetudbydere og kabeltv-leverandører er således begyndt at tilbyde IP-telefoni.
Dertil kommer konkurrencen fra Skype og lignende internetbaserede tjenester.
Vonages børsintroduktion skaffede selskabet omkring 3,1 milliarder kroner, som selskabet har godt brug for.
I det seneste kvartal fik Vonage således et underskud på omkring 426 millioner kroner ud af en omsætning på godt 696 millioner kroner.
Vonage-aktien blev udbudt til 17 dollar per aktie ved introduktionen, men analytikere mener, at aktiens reelle værdi lige nu ligger på omkring 10 dollar.
- Åbningsprisen tog ikke hensyn til, hvor ungt markedet endnu er, og truslen fra konkurrenterne i løbet af de næste tre til fem år, siger analytiker Richard Greenfield fra Pali Research til Los Angeles Times.