SuperOffice Danmark, der leverer CRM-løsninger (Customer Relationship Management), har sat et aggressivt vækst-skib i søen, og det har allerede sejlet de første kaperladninger hjem.
- Jeg blev ansat til at skabe vækst og lancerede derfor, da jeg trådte til sidste efterår, en strategi, der aggressivt går efter at skabe vækst, siger Jan Lomholdt, administrerende direktør, SuperOffice.
Strategien går ud på at bygge partnerkanalen op med et nyt miks af partnere og gerne flere af de helt store som eksempelvis IBM.
- Derudover skal vi have flere større kunder. Vi går op i markedet, og hvor vi tidligere fokuserede på at løsninger med 25-50 brugere, så går vi nu efter løsninger med fra 25 og helt op til 500 brugere, siger SuperOffice-direktøren.
20 procent i år
Hidtil er omkring fem procent af omsætningen kommet hjem gennem partnerne, men allerede i første kvartal i år er den andel steget til 10 procent.
- Målet er, at vi skal have 20 procent af omsætningen hjem gennem partnerkanalen inden årets udgang, siger Jan Lomholdt.
Han blev sidste efterår citeret for, at SuperOffice skal fordoble omsætningen i løbet af to år, og den udtalelse tager han ikke afstand fra, selv om han ikke vil kommentere den yderligere for ikke at komme i klemme i de børsetiske regler.
I første kvartal i år omsatte den norske CRM-leverandør for 8,2 millioner kroner i Danmark, hvilket er en fremgang på 25 procent i forhold til første kvartal sidste år.
Kunden en forhindring
Blandt konkurrenterne tæller SuperOffice, Siebel, Microsoft CRM og Salesforce.com, men faktisk er kunderne selv ofte en alvorlig hindring.
- Det handler om den mentale parathed. Når det kommer til stykket, er kunderne ofte modvillige overfor at sætte strøm til salgsprocessen, forklarer Jan Lomholdt.
SuperOffice hev sidste år en såkaldt OEM-aftale hjem med Bilinfo, der leverer software-løsninger til mere end 2.100 bilforhandlere. Selskabet tog SuperOffice med produktpaletten i en skræddersyet løsning til autobranchen og lægger selv navn til CRM-systemet, der henter data direkte i Bilinfos nuværende kundesystem.
- Vi har tre andre sådanne OEM-aftaler meget tæt på underskrift, siger Jan Lomholdt.
OEM-forretningsmodellen adskiller sig ved, at brugerne betaler en slags løbende leje for adgang til systemet og ikke en licens ved erhvervelsen.