Bob Muglia, der leder Microsofts division for servere og udviklingsværktøjer, fortalte om System Center Service Desk på konferencen Microsoft Management Summit 2006 i San Diego i slutningen af april.
Han kom ikke med oplysninger om, hvornår produktet bliver tilgængeligt. Men han oplyste, at det vil indeholde to komponenter, der samtidig kommer til at danne grundlag for hele System Center-serien af produkter.
System Center er Microsofts bud på software til at understøtte ITIL-processerne (IT Infrastructure Library). ITIL er et sæt retningslinjer for, hvordan man driver en it-afdeling effektivt.
De to komponenter er en workflow-funktion og en database over de elementer, der indgår i organisationens it. Det er den database, der i ITIL er kendt som Configuration Management Database (CMDB).
Service Desk-programmet vil blive integreret med Microsoft Operations Manager (MOM), så det direkte kan anvende hændelser, der oprettes af MOM og andre programmer til system management.
Bob Muglia kunne også fortælle, at næste version af MOM og System Management Server (SMS) vil blive omdøbt til henholdsvis System Center Operations Manager 2007 og System Center Configuration Manager 2007. Disse produkter ventes på markedet sidst i 2007.
Endelig oplyste han, at Distributed Management Task Force (DMTF) har accepteret firmaets Web Services for Management (WS-Management) som en foreløbig standard.