Dårlig linjekvalitet giver dårlig IP-telefoni

Sparekassen Kronjylland forventer at spare penge med et nyt IP-telefonsystem, men MPLS-linjerne giver problemer med talekvaliteten.

Sparekassen Kronjylland venter gevinst på begge konti med det IP-telefonsystem, den har indført. Men sparekassen kæmper stadig med at få ordentlig talekvalitet på systemet.

Før 2005 havde Sparekassen Kronjyllands 35 afdelinger hver sit omstillingsanlæg fra Aastra med tilhørende bylinjer. Hovedkontoret i Randers havde et centralt Alcatel-anlæg.

I dag er der et centralt IP-telefonsystem fra Aastra i Randers, som betjener alle afdelinger. De er koblet sammen i et MPLS-netværk.

Problemer med talekvaliteten

Det nye telefonsystem har kun bylinjer ind til hovedkontoret. Gennem besparelserne på bylinjer og abonnementer til afdelingerne venter sparekassen, hvad den betegner som “en rimelig hurtig tilbagebetalingstid”.

– Aastras system fungerer helt fint på et lokalnet. Men når vi skal ud på MPLS-nettet, får vi nogle gange problemer med talekvaliteten, fortæller teknisk souschef Jesper Bjerre fra Sparekassen Kronjylland.

Det har overrasket ham, at linjekvaliteten har så stor betydning for den talekvalitet, brugerne oplever.

– Det må skyldes, at MPLS er lavet til traditionel datatransmission. Telefoni stiller krav om, at der ikke må være store forsinkelser eller pakketab, og det er nettet ikke gearet til, siger han.

Ingen QoS

Sparekassen har investeret i traditionelle MPLS-linjer uden overvågning og garanti for tjenestekvalitet (Quality of Service, QoS).

– Det kan man købe sig til, men det koster mange penge. Og så kan det ende med, at vores økonomiske fordel forsvinder, så vi kun har den forbedrede funktionalitet tilbage, siger han.

Han understreger dog, at det gennem fejlfinding er lykkedes at forbedre talekvaliteten meget, siden systemet blev sat i drift i slutningen af sidste år.

Sparekassen havde to ønsker til systemet: Det skulle have en fornuftig økonomi, og det skulle give bedre funktionalitet. Også det sidste punkt er opfyldt, idet alle nu sidder på ét fælles telefonsystem. Det har gjort det let at ringe internt, og man har fået tjenester som viderestilling og notering.

– Vores næste skridt bliver at give receptionisterne på hovedkontoret pc-omstillingsborde. Så får de direkte adgang til folks kalender og mail, så de kan betjene kunderne bedre, fortæller Jesper Bjerre.

Sparekassen Kronjylland kiggede på systemer fra tre leverandører: Aastra (det tidligere Ascom), Alcatel og Cisco.

Samme brugerflade

Aastra fik ordren, primært fordi brugerne kendte deres telefoner i forvejen. De nye IP-telefoner har således samme brugerflade som de traditionelle system­apparater, de afløste. Systemet består af IP-telefoner ude i afdelingerne, mens der på hovedkontoret står traditionelle telefoner.

IP-telefonerne ude i afdelingerne er koblet til en standard netværksswitch fra HP, som sparekassen selv har købt og installeret. Hver telefon får strøm fra en adapter, der er sat i en stikkontakt.

– Vi kiggede på at få strøm via netværks­kablet, men det var dyrt. Og da vi alligevel havde strømstik ude ved skrivebordene, var det ikke noget problem at sætte adapterne i derude, siger Jesper Bjerre.

Afdelingerne havde nok netværkskabler til at sætte IP-telefonerne på, så det blev ikke nødvendigt at trække nye kabler eller etablere nye stik.

Systemet blev installeret på halvanden måned, hvor man tog to afdelinger om dagen.

– Vores telefonleverandør svedte lidt, men vi nåede det da, griner Jesper Bjerre.

Hans råd til andre, der overvejer en IP-telefoniløsning, er klart:

– Linjerne! Dem skal man absolut have styr på, lyder rådet fra Randers.

Denne artikel stammer fra magasinet CTO, der hver måned følger med den trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere