Omlægning af strategien fra konsulentvirksomhed til softwarehus gav bragende underskud forrige år for IMS Learning, men fyringer og en halvering af de faste omkostninger giver nu sorte tal på bundlinjen.
Strategien blev lagt om forrige år, hvor firmaet, der arbejder med e-læring, valgte at gå fra salg af konsulentydelser til at fokusere på softwareproduktet Powerlearn, som gør det muligt for firmaer selv at skabe deres egen e-læring.
- Vi har i virkeligheden forandret virksomheden meget markant fra at sælge konsulentydelser til nu at sælge produkter, siger Søren Sander, administrerende direktør, IMS Learning.
Omlægning kostede
Omlægningen kostede dyrt på bundlinjen, indtil virksomheden fik ryddet op og rettet ind til nu at være et softwarehus. I 2005 blev antallet af kunder fordoblet og de faste omkostninger halveret.
- I dag vi med meget færre medarbejdere omsætte for det samme, og det giver selvfølgelig en bedre forretning, konstaterer Søren Sander.
Han giver som eksempel en stor virksomhed, der skal have lavet et introduktionsprogram til nye medarbejdere. En opgave, der tidligere blev skabt en håndbygget løsning til, og som tog seks måneder og kostede en million kroner.
- I dag kan kunden købe vores software og eventuelt vores assistance til selv at lave deres løsning. Nu kan det gøres på seks-otte uger og koster kun 250.000 kroner, siger Søren Sander.
Indbygget programmering
Fidusen er, at programmeringen i dag ligger i produkter, så kunden kan koncentrere sig om indholdet.
Danske konkurrenter er der langt imellem, men IMS Learning møder jævnligt Effective Learning, der markedsfører amerikanske værktøjer til e-learning.
Søren Sander forventer i år en fortsat øget vækst på produktsalget, men vil være tilfreds med et overskud i samme størrelsesorden som i 2005.