Flere danske mobilselskaber har siden broulykken i Nordjylland i tirsdags oplevet et stort pres på mobilnettet.
Aalborg har siden ulykken været ramt af store trafikale problemer på grund af den delvist lukkede motorvej. Og de lange bilkøer har givet folk ekstra tid til at bruge mobiltelefonen.
Især har mobilfirmaet Sonofons net været hårdt ramt af den ekstra aktivitet i området nord for Aalborg. Det fortæller Karin Skjødt Hindkjær som er kommunikations-direktør hos Sonofon.
- Når der sker noget usædvanligt, er kapaciteten i netværket ikke gearet til at 10.000 mennesker griber telefonen på samme tid, siger hun.
Kæmpe peak
Karin Skjødt Hindkjær har ikke præcise tal for, hvor mange ekstra kald der har været i området siden ulykken. Men grafer viser et kæmpe peak, som minder om klokken 24 nytårsaften, hvor hele Danmark traditionelt ringer utroligt meget, fortæller hun.
Belastningen har ikke betydet direkte nedbrud på Sonofons net. Men folk har kunnet opleve at skulle ringe op flere gange for at få forbindelse.
Også TDC Mobil har oplevet pres på sendenettet omkring ulykkesstedet nord for Aalborg efter ulykken. Her kan kunderne også have oplevet at skulle ringe op flere gange for at få forbindelse, oplyser TDC Mobil.
Ingen klager
Presset på TDC’s net har dog ikke været så slemt, at firmaet modtager klager fra kunder.
- Folk har haft en forståelse for situationen, siger John Svensson, teknisk direktør for TDC Mobil.
Særligt mellem klokken 16 og 17 tirsdag var der høj belastning på TDC’s net. Siden onsdag har teletrafikken været mere normal, oplyser TDC mobil.
Hos Telia har man ikke oplevet de såkaldte drop-calls, hvor kunderne ikke kan få forbindelse. Men der har været markant flere opkald på selskabets net i tiden efter ulykken, siger Rune Hansen, pressechef hos Telia.