Da sluserne blev åbnet for eu-domænerne fredag 7. april, var der mange domænehajer, der stod tilbage med en lang næse, uanset hvor tidligt de havde lagt sig i kø til populære og værdifulde domænenavne som sex.eu.
Andre domænehajer havde nemlig nappet alle de gode adresser allerede i de såkaldte Sunrise-perioder, som var forbeholdt offentlige myndigheder, firmanavne, registrerede varemærker og lignende.
En tysk websides undersøgelse af 100 tilfældige, almindelige ord som car, casino eller computer viser nemlig, at de alle er blevet reserveret i Sunrise-perioden.
Varemærker for millioner
Lumske, men lovlige forretningsmænd sørgede for at registrere ordene som et varemærke på forhånd, eventuelt under en helt irrelevant kategori som dyrefoder, hvor det ikke var brugt i forvejen.
Retten til for eksempel domænet "hotel" kunne også sikres ved at registrere firmanavnet "Hote & L"
På den måde har nogle enkelte firmaer sat sig på stort set alle de gode domænenavne, hvor af de bedste kan sælges videre for mange millioner kroner stykket.
Men det kunne ikke være anderledes, lyder det fra Eurid, der administrerer eu-domænerne.
– Vi har fulgt de enkelte medlemslandes afgørelser om registrerede varemærker og kan ikke ændre på dem. Det var på tale at lave en skæringsdato for registreringen af varemærkerne for at undgå problemet, men det ville samtidig diskriminere nye firmaer og produkter, så det valgte vi ikke at gøre, siger Patrik Lindén, der er talsmand for Eurid.
Fupfirmaer i køen
Det amerikanske domænefirma GoDaddy har på sin blog beklaget sig over, at det var alt for nemt at blive godkendt som registrator og dermed få tilladelse til at lægge sig i køen med domæne-navne.
På den måde havde konkurrenter i branchen oprettet massevis af fupfirmaer, og dermed sikret sig flere pladser i køen, skriver firmaet.
Det ser Patrik Lindén slet ikke som et problem.
– Alle godkendte registratorer er selvstændige firmaer. Og er der kommet flere til, har det blot givet mere konkurrence mellem firmaerne, der solgte domæner, og det er jo ikke nogen dårlig ting, mener han.
Panikken er ikke ovre
Selv om landrush-perioden var sidste runde i det tredelte frigivelsesforløb, vil der inden for et par måneder dukke en ny kø op.
Det sker, når fordelingen åbner af alle de domæne-navne, der blev ansøgt om under de første to Sunrise-perioder, men som der ikke blev indsendt ordentlig dokumentation for.
– Det er måske 100.000 navne med mange rigtig gode imellem, der bliver frigivet på en gang. Jeg håber, man laver et ekstra lille kø-system, for ellers bliver der panik, siger Jesper Aggerholm, direktør for DanDomain.
Han er selv på jagt efter et af domænerne, der svæver i 'ingenmandsland' efter mislykket Sunrise-registrering, nemlig aggerholm.eu.
EU-cafe renser luften
Før uddelingen gik i gang, fik EU-administrationen lov til at reservere en række domæner på forhånd. Også det har vakt kritik, for blandt usexede og ikke særlig mundrette domæner som grupalacznikowazorganizowanegospoleczenstwaobywatelskiego.eu, finder man også for eksempel cafe.eu på listen.
Hvad i alverden vil EU-administrationen bruge det til, udover at sælge det videre til højstbydende?, lød det harmdirrende.
CAFE viste sig dog at være forkortelsen for EU-miljøprojektet Ren Luft i Europa.
Bureaukratisk, men godt nok
Alt i alt synes Eurid, at alt er kørt efter bogen.
– Vi er tilfredse med forløbet, og jeg synes, det er lykkedes os at uddele eu-domænerne på en fair måde. Det har været det mest omfattende frigivelses-forløb for et top-level domæne nogensinde, siger Patrik Lindén, talsmand for Eurid.
Hos DanDomain er direktør Jesper Aggerholm til dels enig.
– Grundprincipperne har været gode nok, og Sunrise-perioderne har virket nogenlunde. Men det har været alt for bureaukratisk. Der er kun ansøgt om i alt 350.000 domæner under Sunrise, og mange af dem blev afvist på grund af fejl ved dokumentationen, forklarer han.
I alt er der nu registreret 1,4 millioner eu-domænenavne, siden alle navne blev frigivet fredag 7. april.
Relevante links: