Udsendelsen af op mod 1.000 uopfordrede reklame-mails ender nu med en bøde på 40.000 kroner til vinfirmaet Philipson Wine.
Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen havde håbet på en højere bøde, men blev nødt til at gå efter en lavere straf, efter Debitel ved en principiel dom i Højesteret sidste år fik nedsat sin bøde fra to millioner kroner til 400.000 kroner.
- Vi var enige med Philipson Wine om, at sagen kunne afsluttes med en bøde på 40.000 kroner, og det har Sø- og Handelsreten så tilsluttet sig, at den kunne, fortæller jurist Christina Holst Riis fra Forbrugerombudsmanden.
Det giver en stykpris på 42 kroner, hvilket er lavere end de beregninger, Forbrugerombudsmanden tidligere har brugt.
- Højesteretsdommen i Debitel-sagen har gjort det utroligt svært for os at fastlægge, hvor stor bøden skal være. Vi har lagt op til, at man skulle fastsætte bøden til 100 kroner per afsendt e-mail, men Højesteret underkendte, at der er nogen stykpris, siger Christina Holst Riis.
Forbrugerombudsmanden har dog forventning om, at bødestørrelsen igen stiger til 100 kroner per e-mail med en ny markedsføringslov fra 1. juli.
Her er det skrevet ind i betænkningerne til loven, at bødestørrelsen skal tage udgangspunkt i Forbrugerombudsmandens beregningsmodel.
Philipson Wine undskyldte allerede i 2004 over for Computerworld udsendelsen af de mange mails og forklarede det med en fejl på selskabets mailing-liste.
Vinfirmaet er tidligere blevet dømt i Sø & Handelsretten for at have misbrugt oplysninger, som ved en fejl blev frigivet via et konkurrerende firmas mailingliste.
Det var ikke muligt at få en kommentar fra vinimportør Christian Philipson, som for tiden befinder sig i Sydfrankring.