Nye gevinster ved IP-telefoni

Når danske virksomheder indfører IP-telefoni, er den klassiske drivkraft at spare penge på telefonregningen. Men ifølge rådgiverne på området bør de også skele til mulighederne for at integrere telefonsystemet med andre applikationer.

Når danske virksomheder indfører IP-telefoni, er den klassiske drivkraft at spare penge på telefonregningen. Men ifølge rådgiverne på området bør de også skele til mulighederne for at integrere telefonsystemet med andre applikationer.

At hælde ny teknologi på gamle processer og tilsætte en sjat besparelser på telefonregningen. Denne tankegang har hidtil præget virksomhedernes tilgang til IP-telefoni.

De fleste virksomheder har valgt især at regne på, hvilke besparelser de har kunnet høste ved at skifte deres traditionelle, analoge telefonsystemer ud med IP-telefoni. Og resultatet over regnestykkets to fede streger har givet udsigt til besparelser i forbindelse med blandt andet trafikken, konsolidering af servere og netværk samt på flytning af medarbejdere.

Ifølge rådgiverne på området ligger der dog bedre gevinster og venter på at blive indfriet, hvis virksomhederne lærer at anskue IP-telefoni som et it-system på linje med de øvrige applikationer, der understøtter forretningen.

Karsten Fogh Ho-Lanng, nordisk analysedirektør for IDC, peger eksempelvis på, at IP-telefonerne kan integreres med virksomhedens kalendersystem, så man kan se på telefonen, hvorfor og hvor længe en kollega er optaget, når hun skriver ind i kalendersystemet, at hun er til møde.

Integrationen til kalendersystemet bruger flere virksomheder allerede i dag, mens integration til eksempelvis kundedatabaser og elektroniske patientjournaler endnu ikke er så udbredt.

Karsten Fogh Ho-Lanngs eget yndlingseksempel er en løsning fra Ementor, som i første omgang blev anvendt af læger, men også rettes mod advokater. De bruger deres telefoner til at diktere direkte ned i en central database, hvor kolleger eller sekretæren kan hente information.

Integration af lyd og billeder

Nye funktioner i telefonerne og lavere omkostninger til telefoni. Det er dog stadig de typiske motivationsfaktorer hos virksomheder, der i dag kaster sig over IP-telefoni, vurderer seniorkonsulent hos PA Consulting Kim Eriksen.

– I dag er IP-telefoni blot en vare i det digitale supermarked, som alle og enhver tilbyder. Og det er prisen, der er inter­essant for kunderne, siger han og peger på, at det endnu er få virksomheder, der har valgt at integrere deres IP-telefoni-systemer med eksempelvis systemer fra SAP eller Siebel. Han forventer dog en positiv udvikling på det område samt inden for video over IP, der for eksempel gør det let at holde videokonferencer:

– Der ligger mange spændende muligheder på området. Og når man også begynder at integrere billeder og lyd, så bliver det for alvor interessant.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere