Chipproducenten Intel vil bringe pc-teknologien ud til nogle af de markeder, hvor en pc ikke er noget, man finder i næsten ethvert hjem.
Selskabet vil udvikle og lancere pc'er til de lokale markeder i samarbejde med regeringer og lokale teleselskaber.
Første initiativ sker i Mexico, som flere amerikanske teknologiselskaber allerede har kig på som et nyt land at placere produktionen i.
Således samarbejder Intel med teleselskabet Telmex om det første projekt under Intels "Discover the PC-initiativ".
- Initiativet er en del af Intels langvarige strategi for at dele fordelene ved den personlige computer med de folk, der hidtil ikke har haft adgang eller råd til at bruge teknologien, siger direktør Paul Otellini fra Intel ifølge en pressemeddelelse.
Små pc'er
Intel har dog ikke afsløret noget om hverken prisen eller de tekniske specifikationer for de nye pc'er. Selskabet har udelukkende lovet, at der bliver tale om små pc'er til en lav pris og med et lavt energiforbrug.
Selskabet er langt fra det eneste, der forsøger at få indbyggerne i lande i de såkaldte nye markeder til at blive interesserede i pc-teknologien.
Mens markederne i Nordamerika, Europa og Sydøstasien er forholdsvis mættede og producenterne derfor primært slås om kunder, der ønsker at udskifte deres pc'er, er der millioner af nye potentielle kunder i lande som Indien og Mexico.
Flere selskaber har forsøgt at åbne disse markeder med specialbyggede lavprispc'er, som dog kun har haft begrænset succes.
Det seneste initiativ - bortset fra Intels - er projektet "One Laptop Per Child", der er bedre kendt som 100 dollar-pc'en.
Den er dog endnu ikke blevet til virkelighed, selv om projektet støttes af flere store it-firmaer.