Private danskeres brug af IP-telefoni fortsætter med at vokse hurtigt, selvom der er langt op til den million brugere, som IT- og Telestyrelsen spåede allerede sidste år.
Den seneste halvårsstatistik fra styrelsen viser, at der ved udgangen af 2005 var 109.000 danske IP-telefoni-kunder, hvoraf mange er private kunder.
Bakket op af massiv markedsføring og koblingen med bredbånd har Cybercity sat sig på en fjerdedel af det samlede marked med over 26.000 kunder, mens unge Telsome har tredoblet antallet af kunder til knap 15.000.
- Vi har vist, at vi kan tjene penge, hvilket gør os troværdige over for især erhvervslivet, hvor vi vokser rigtig meget, siger salgsdirektør Brian Smith.
Fortsætter væksten
Efter Cybercity og Telsome er det selskaber som fiberudbyderen ComX og norske Tellio, der har flest kunder.
Brian Smith forventer, at Telsome inden udgangen af 2006 når langt over 30.000 kunder, hvoraf erhvervslivet kommer til at udgøre en væsentlig del.
- Private vil altid være den største masse, men hvis du ser på antallet af telefonnumre, så er erhverv største. Vi er lige i gang med Statsbiblioteket i Århus, hvor der er 500 lokalnumre, fortæller han.
Telsomes enorme vækst har medført, at selskabet har rundet 30 ansatte og den tidligere Song-direktør Klaus Rathmann er blevet ansat som ny administrerende direktør.
Prisen er ikke alt
Ifølge selskabet handler det ikke længere bare om at tilbyde den bedste pris, men om et troværdigt produkt.
- Vi bevæger os mere og mere væk fra tanken om, at det skal være billigst, for kunderne er ligeglade med om de betaler 7 eller 10 øre i minuttet, så længe der er god support og telefonerne virker. Vi skal være billige, men ikke de billigste, siger Brian Smith.
IT- og Telestyrelsen gør i sin statistik opmærksom på, at udenlandske leverandører af IP-telefoni, eksempelvis Skype, ikke er talt med i statistikken.