Computerworld Online har de seneste uger haft fokus på ERP-markedet. I en interessant artikel i forrige uge kunne man læse, at der sker en direkte eksplosiv prisstigning i konsulentbranchen – med PA Consulting og Rambøll Management som kilder. Af artiklerne fremgår ikke, hvordan PA og Rambøll er nået frem til den konklusion, og – skal jeg være ærlig – så tror jeg ikke på den.
Artiklen giver det indtryk, at PA og Rambøll mener, at producenter som Microsoft, SAP, Wisma med flere skaber attraktive produkter på både pris og kvalitet, men kunden får en dyrere løsning, fordi it-konsulent-virksomhederne det seneste halve år har skruet priserne voldsomt i vejret.
Jeg kan selvfølgelig ikke tale på alle mine kollegers vegne – men den beskrivelse går stik imod markedets øvrige tendenser, og i øvrigt også imod sund fornuft. Columbus IT leverer it-løsninger, der er tilpasset de brancher, kunderne arbejder i – og det betaler kunderne ikke mere for – vi har i hvert fald ikke hævet timepriserne og agter heller ikke at gøre det – det er nemlig ikke der, værdien ligger.
Danske it-kunder har aldrig haft flere og bedre produkter at vælge mellem, og værdiskabelsen for kunden (Return On Investment) har aldrig været bedre.
Men når nu jeres kvalitet bliver højere, og løsningerne bedre – hvorfor hæver I så ikke bare priserne? Spørger den undrende læser. Svaret er enkelt: Det er ikke højere timepriser, vi skal leve af, men trofaste kunder, der føler sig sikre på kontinuerlig kvalitet. Hverken mere eller mindre.
PA og Rambølls prispoliti har dog ret på et punkt. Mængden af særrabatter falder – og det er godt. De fleste it-konsulenthuse er nu kommet så meget på fode, at de ikke er nødt til at dumpe priserne unaturligt og give kunderne massive rabatter. Men det har sjældent noget med timepriserne som helhed at gøre – og har slet ikke noget med kvalitet at gøre.
PA og Rambøll har sådan set også ret i, at der er en kraftigt voksende efterspørgsel på ERP-produkter på det danske marked. Men i stedet for at sætte priserne op, og dermed stoppe denne glædelige stigning, ser jeg snarere en sund tendens til, at også de andre konsulenthuse bliver bedre til at specialisere sig, og dermed sælge flere branchefokuserede produkter.
Skal it-konsulentbranchen fortsætte den positive udvikling kræver det to ting: At man dropper rabat-cirkus og højere timepriser og, at man i stedet investerer i medarbejderne. Med bedre arbejdspladser og mere uddannelse vil kunderne fortsat møde kompetente konsulenter, der sikrer høj kvalitet, service og branchekendskab. Det er vi i fuld gang med i Columbus, og lur mig, om ikke de andre følger efter.