Svenske Tradimus overtager den ligeledes svenske Excellent-koncern, der er en callcenter-virksomhed med 550 ansatte i Danmark.
Tradimus har, hvad der svarer til 1.100 fuldtidsansatte, som står for andre virksomheders kundeservice samt administration af økonomi, løn og personale - også kaldet business process outsourcing (BPO).
Med købet af Excellent fordobles medarbejderantallet, og Tradimus får samtidigt et solidt fodfæste i hele Norden.
Stor i Danmark
I Danmark betyder det ifølge opkøbte Excellents administrerende direktør, Kim Toft Madsen, at selskabet nu står med bedre kort på hånden til at overtage både konkurrenter og store virksomheders egne kundeservice-centre.
- Ekspansionsmulighederne via opkøb bliver langt mere sandsynlige og kommer til at ske langt hurtigere, for nu får vi den finansielle baggrund, siger han.
Excellent havde i 2004 en omsætning på 140 millioner kroner og et underskud på 1,1 million kroner i Danmark. Sidste år blev det ifølge Kim Toft Madsen til et nulresultat.
Selskabet står blandt andet for alt telesalg og kundeservice for HP i hele Norden, og der er mange andre it-koncerner på kundelisten.
Nye it-tjenester
Kim Toft Madsen blev administrerende direktør for Excellent Danmark sidste år, efter tidligere at have stået i spidsen for Visma Software, Telenor Business Solutions og Cinet.
Fra sit tidligere virke kender han derfor til den type produkter, som Excellent i fremtiden vil komme til at tilbyde efter fusionen med Tradimus.
- Vores produktudbud bliver på længere sigt langt større, end det er i dag. Personligt finder jeg det interessant med outsourcing af økonomifunktioner, it-infrastruktur og dokumenthåndtering og scanning, siger han.
Tradimus ejes af selskabets to stiftere sammen med venturefirmaet Nordic Capital og bilproducenten Volvo.