40.000 nye mobilkunder var sidste år med til at sikre fortsat vækst for mobilselskabet Telmore, selvom det er stilnet af, siden lavprisselskabet i begyndelsen af 2004 blev købt af TDC.
Telmore kan dog fortsat præsentere et overskud på mere end 20 millioner kroner. Et tal, som konkurrenterne i branchen kun kan kigge misundeligt på.
- Vi fylder meget i landskabet nu, og det gør, at vi ikke kan matche væksten for 2004 og 2005. Vi er meget tilfredse med de 40.000 nye kunder, siger administrerende direktør Allan Christiansen.
Han understreger dermed, at det ikke er TDC's ejerskab, men udviklingen på markedet, der begrænser Telmores vækst.
I alt steg Telmores omsætning med 12 procent til lidt mere end 700 millioner kroner, og det skyldes ikke kun nye kunder. De eksisterende kunder ringer samtidigt mere.
Allan Christiansen vurderer, at Telmore har 55 procent af et samlet marked på en million danskere, som har et mobilabonnement, hvor de betaler forud via nettet.
Den seneste satsning hedder 3G, hvor der i februar blev åbnet op for alle kunder, efter TDC åbnede for 3G-sluserne sidste år.
Dækningen gælder dog kun nogle få store byer, og Telmore får lige nu mindre end 50 kunder om dagen, som vælger at opgradere til næste generation af mobiltelefoni.
- Vi er meget optimistiske, det er bare ikke i 2006, det hele eksploderer. Det kommer over de næste to til fire år, siger Allan Christiansen.
Telmore arbejder på at udvikle nye tjenester, så brugerne kan høre musik og se tv på mobiltelefonen ved hjælp af den hurtige datahastighed i 3G. Der er dog langt til den simpelhed, som Telmore normalt er kendt for.
- Som forbruger er der et stykke vej til, at du simpelt kan få e-mails ned på mobiltelefonen og vedholdende vil blive ved med at betale for indhold. Vi håber at få det ud over rampen på en enkel og forståelig måde. men på den korte bane gælder det om at få folk til at bruge mobiltelefonen som en væk-fra-hjemmet-pc, siger Allan Christiansen.
Telmores omkring 550.000 kunder brugte sidste år dankortet 4,4 millioner gange til at tanke ny telefontid, og selskabet stod dermed for en fjerdedel af alle dankort-betalinger på nettet.