Det skal være sværere at blive certificeret partner hos Cisco.
Det er den korte version af de justeringer, som netværksgiganten har præsenteret på partnerkonferencen i San Diego i Californien.
Dels skal det blive svære at åbne de højeste grader af certificering og dels er fokus flyttet fra salg til kompetencer.
Kunder ønsker færre partnere
Baggrunden for ændringerne i partnerprogrammet er en erkendelse af, at kunderne i stadig større udstrækning bruger flere at Ciscos mange teknologier til at løse forretningskritiske områder.
Samtidig ønsker kunderne at samarbejde med færrest mulige partnere, hvorfor behovet for flere kompetencer hos partnerne øges.
Blandt de kompetencer, som Cisco partnere skal kunne besidde for at blive guld-partner er ud over de traditionelle kompetencer om routere og switche også IP-telefoni, it-sikkerhed og trådløse netværk.
Cisco vil desuden indføre en ny certificering - en såkaldt Master status for partnere, der har særlige kompetencer inden for i første omgang sikkerhed og IP-kommunikation.
Det skal ikke handle om volumen
– Vi forsøger at skrue programmet sammen efter kompetencer og ikke efter volumen, siger salgsansvarlig Claus Holm fra Cisco Danmark.
Cisco har samtidig ændret proceduren for aflønning for salg af services, så der er mere klare skillevægge mellem salg direkte fra Cisco og salg gennem partnere. Det skal minimere risikoen for, at Cisco konkurrerer med selskabets egne partnere.
Cisco lover at bakke op om partnerprogrammet, som forventes at give betydeligt afkast direkte på bundlinien, med omfattende uddannelse og support.
Cisco har omkring 30.000 forhandlere verden over, hvoraf 2800 er certificerede. Cisco henter omkring 85 procent af sin omsætning fra salg gennem kanalen.