Konsulenthuset Itera leverede for få år siden meget teknologitunge ydelser, mens løsningerne i dag så småt begynder at få en overvægt af et forretningsmæssigt indhold.
- Analysehuset Gartner talte for nogle år siden om, at fordelingen af 80 procent teknologi og 20 procent forretning i ydelserne ville skifte, så indholdet i stedet ville blive 80 procent forretning og bare 20 procent teknologi. Så langt er vi ikke endnu, men tendensen er tydelig, siger John Aalling, administrerende direktør, Itera.
Inden 2010
John Aalling vurderer, at Iteras konsulentydelser inden 2010 vil leve op til Gartners forudsigelser.
- Vi etablerede en afdeling sidste år, der udelukkende fokuserer på at reducere indholdet af teknologi i løsningerne til fordel for forretningsprocesser og organisation. Den afdeling beskæftiger i dag fem mand og er en succes, som kunderne har taget positivt imod, siger John Aalling.
Itera Danmark er datterselskab af den norskejede koncern Itera Consulting Group, der også er repræsenteret i Sverige.
Virksomheden leverer it-konsulentydelser og udvikler portalløsninger, Business Intelligence og CRM (Computer Resources Management) til private virksomheder og offentlige organisationer.
Skar i budgetterne
I de første år efter årtusindskiftet var den største udfordring for Itera, at kunderne skar kraftigt i budgetterne, hvilket selvfølgelig gik ud over Iteras forretning.
- I dag er den største udfordring at rekruttere nye kvalificerede medarbejdere og fastholde de eksisterende, siger John Aalling.
Blandt milepælene i året, der er gået, er et projekt hos Dansk Industri, hvor Itera var med til at udvikle og standardisere rammerne for udarbejdelse af de såkaldte videnregnskaber.
Forventningerne til indeværende år er positive, men Iteras danske direktør vil ikke sætte tal på.