Fejlene i de københavnske skraldemænds kørebøger efter implementeringen af et nyt ERP-system fortsætter, selv om skraldemændene nu har genoptaget arbejdet efter tre dages strejke i sidste uge.
De københavnske skraldemænd i R98 håndterer affald fra 500.000 borgere i København.
Ifølge fællestillidsmand Palle Nissen skyldes det alene hensynet til borgerne, at arbejdet er genoptaget - og ikke at problemerne er løst.
Fejl og mangler
Palle Nissen fortæller, at selskabets nye ERP-system fortsat skaber fejl i de kørebøger, som skraldemændene benytter på deres ruter.
- Og når vi gør opmærksom på fejlene, bliver de ikke rettet. Eller også får vi nye kørebøger med andre fejl og mangler, siger Palle Nissen.
Også for andre faggrupper end skraldemændene har implementeringen af det nye ERP-system medført problemer.
Det har fået de faglige klubber for de ansatte i R98 til i tirsdagens udgaver af gratisaviserne Urban og MetroXpress at indrykke annoncer, hvor de gør opmærksom på deres utilfredshed.
Erkender problemer
Renovationsselskabet R98's økonomi- og datachef Uffe Just Pedersen erkender, at indkøringen af det nye ERP-system ikke er gået gnidningsfrit.
- Vores leverandører har løbende rettet fejl i systemet, men jeg vil tillade mig at betegne det som almindelige problemer i forbindelse med implementeringen af et nyt it-system, siger Uffe Just Pedersen.
R98's nye ERP-system blev taget i brug i begyndelsen af december sidste år og er leveret af den svenskejede ERP-leverandør IBS Danmark med IBM som rådgiver.
Systemet skal holde styr på R98's økonomi og eksempelvis værkstedshistorikken for selskabets lastbiler.
Nyt værktøj til ruteplanlægning
ERP-løsningen skal endvidere spille sammen med en it-løsning fra den danske virksomhed Transvision, der udvikler it-værktøjer til ruteplanlægning.
Transvision-løsning implementeres i øjeblikket og skal benyttes til at planlægge skraldemændenes ruter.
- Skraldemændene kører i øjeblikket med de gamle kørebøger og har samtidig fået opdateringer fra det nye system. Det har medført nogle problemer med fejl i oplysningerne, siger Uffe Just Pedersen.
Han medgiver, at henvendelser om fejlene ikke er blevet rettet så hurtigt som tidligere.
Det skyldes ifølge Uffe Just Pedersen, at sagsbehandlingen er gået langsommere end normalt på grund af blandt andet indkøringsproblemer.
- Selv om vi har kaldt vikarer ind, har vi ikke kunnet følge med antallet af henvendelser, siger Uffe Just Pedersen.
Langsom tilpasning
Fællestillidsmand Palle Nissen mener, at langsommeligheden skyldes, at R98 ikke har fokus nok på problemerne.
- Vi håber, at vores strejke har fået ledelsen til at få øje på, at der skal mere fokus på at få løst de her problemer nu, siger Palle Nissen.
- Vi har haft bøvl i tre måneder, og det er noget, der berører alle medarbejderne og ikke bare skraldemændene, siger han.
Palle Nissen mener, at tilpasningen af den nye ERP-løsning til medarbejdernes hverdag og arbejdsopgaver går for langsomt.