En ny gren af it-branchen, der baserer sin forretning på mobilbetalinger, vokser sig større. Handel via mobiltelefoner har nu oversteget nethandel.
Sidste år var der 30 millioner transaktioner på mobiltelefonerne, men kun 19 millioner dankort-transaktioner på nettet, skønner Morten Kamper, der er direktør i Foreningen for Dansk Internethandel.
Selv om de enkelte transaktioner er væsentligt mindre, når man betaler med mobilen, end når man betaler med dankortet, ser han en klar tendens:
- Mobilhandel kommer til at boome. Ganske vist er der grænser for hvilke beløb, man må betale via mobiltelefoner, men det her kommer til at vokse voldsomt, siger han.
Faktisk mener han, at teleselskaberne kan nærme sig en situation, hvor de vil krydse klinger med bankerne, fordi de sidder på en attraktiv betalingsinfrastruktur, som forbrugerne efterspørger:
- Mobilhandel er lige ved hånden, det er bekvemt og hurtigt, påpeger Morten Kamper.
Han mener, at vi skal se frem til mange flere tilbud på mobilen: betaling for eksempelvis musik, filmleje, taxa, cola, togbilletter og dagligvarer. Eneste grænse er lovgivningen, der ikke tillader mobilbetalinger på over 75 kroner.
50 procents vækst
En voldsom fremmarch forudser også TDC Mobil. Danmarks største mobilselskab, der sidder på over 40 procent af markedet – venter en vækst på 50 procent om året de næste par år.
- Vi har nu et modent marked. Dels er skærmene på mobilerne blevet bedre, dels er brugerne blevet mere fortrolige med at handle på mobilen, siger markedschef for TDC Mobil Henrik Nørgaard.
Mediestorm og kritik af teleselskaberne for at snyde børn til at betale tusinder for ringetoner, logoer og virtuelt hø har ikke kunnet bremse udviklingen.
Den har skabt en helt ny gren af it-branchen under teleselskaberne. Nederst ligger et lag af producenter af det mobile indhold, typisk små virksomheder eller enmandsfirmaer, der laver de små billeder, ringetoner og animationer.
Den slags virksomheder skal ifølge Telekommunikationsindustrien tælles i tusinder. Herover finder man et lag af 20-30 mellemhandlere, der formidler det mobile indhold fra producenterne til mobilselskaberne.
- Vi oplever en kraftig vækst, som vil fortsætte de næste tre-fire år. Mobilplatformen er den hastigst voksende inden for entertainment, siger Søren Ammundsen, vicedirektør i watAgame, som laver spil til mobiltelefoner og communities for piger på tværs af mobil, print og tv.
Boom kommer nu
Ifølge Søren Ammundsen kommer boomet nu, fordi infrastrukturen er ved at være på plads.
- Og så er mange brancher ved at vågne op og få øje på den mobile platform. De senere år er der kommet film og konsolspil på mobilerne, og nu er mere traditionelle medier også ved at komme med, for eksempel forlag og tv-stationer, siger Søren Ammundsen.
Han mener, at vi vil se en voldsom konsolidering:
– Det er bare et spørgsmål om, hvem der spiser hvem. De små bliver presset ud af markedet i takt med, at de, der sidder på kanalerne ud til markedet, bliver bevidste om, at udbyderne skal have en vis størrelse og bredde. Det er ren wild west, siger Søren Ammundsen, der mener, at mobilplatformen kommer til at gå hele vejen og blive et betalingsmiddel på linje med andre betalingsmidler som for eksempel dankortet:
– Det er bare et spørgsmål om tid.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld