Direktør Peter Wismer i it-virksomheden Winfinans er parat til at gå rettens vej for at få konkurrenten Allerup EDB til at droppe brugen af selskabet Winfinans navn på skjulte hjemmesider og i søgeord.
- De snylter på vores navn for at dukke op på søgemaskiner, når potentielle kunder søger efter os, og det vil vi ikke acceptere, siger Peter Wismer.
Ulovlig markedsføring
Han henviser til, at ordet Winfinans optræder i såkaldte metatags eller søgeord i kildekoden på Allerup EDB's hjemmesider og på sider, der henviser til Allerup EDB's produkter.
Allerup EDB udvikler og markedsfører blandt andet økonomiløsninger med navnet Stellar.
Under domænenavnet stellar.dk optræder Winfinans navn på en side, der i øvrigt anbefaler, at man bestiller en demo-version af Allerup EDB's konkurrerende produkt.
Også metatags om andre konkurrenter som eksempelvis Microsofts Axapta og C5 optræder på siderne.
På kant med loven
Hos it-advokaterne Bender von Haller Dragsted ønsker advokat Kasper Heine ikke at forholde sig til den konkrete sag.
Generelt er han dog ikke i tvivl om, at det er på kant med loven at bruge konkurrenters navne og varemærker i eksempelvis metatags, hvis det sker uden accept.
- Som udgangspunkt må man ikke bruge andres kendetegn til at markedsføre egne ydelser og produkter, siger Kasper Heine.
- Det gælder blandt andet, hvis man inddrager konkurrenters navne eller andre kendetegn for at tiltrække besøgende på ens hjemmeside, siger han.
Illoyal adfærd
Kasper Heine henviser til, at Højesteret i en tidligere sag har afgjort, at den praksis er i strid med lovgivningen på området.
- Dels er det i strid med konkurrentens kendetegnsrettigheder, dels er det en illoyal adfærd, som strider mod markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik, siger Kasper Heine.
Han understreger, at det i visse tilfælde vil være helt i orden at bruge andre firmaers varemærker. Eksempelvis hvis et firma forhandler nogle produkter, som lovligt sælges under det pågældende kendetegn.
- Men i en konkurrentsituation vil det ofte være problematisk at inddrage en konkurrents navn og varemærker på ens egne hjemmesider, siger Kasper Heine.
Fjerner siderne
Hos Allerup EDB siger marketingchef Sacha Mendes da Silva, at man øjeblikkeligt vil fjerne de pågældende sider.
Ifølge Sacha Mendes da Silva bliver siderne søgemaskineoptimeret af et eksternt selskab, men han ønsker ikke at oplyse hvilket.
- Vi er i øjeblikket ved at gentænke, hvordan vores søgemaskineoptimering og online-markedsføring skal gribes an, og det her kommer til at indgå i vores overvejelser, siger Sacha Mendes da Silva.
Relevante links