Som om det ikke var nok at links til mere eller mindre besynderlige videoklip bliver sendt rundt via e-mail og beskedtjenester, så kommer udvalgte internet-videoer nu også på tv.
Den amerikanske kabeltv-station Bravo, der står bag reality-serierne "Queer Eye" ("De Fantastiske 5", red.) og "Project Runway" har søsat et program, som viser de små amatørfilm og fraklip.
Således er den Oscar-nominerede film om homoseksuelle cowboys, "Brokeback Mountain", blevet til parodien "Broke Mac Mountain".
Ingen niche-genre
Ud over amatørfilmene viser programmet også populære fraklip med berømtheder og politikere, der også spredes via internettet.
- Der er ikke nogen, der kan sige, at det er en niche-genre, for min mor e-mailer videoer, og det samme gør min nevø, siger programansvarlig Andy Cohen fra Bravo til nyhedstjenesten CNET.
Tv-kanalens tilrettelæggere støvsuger internettet for de populære film, der også omfatter reklamefilm, der frigives som led i "viral" markedsføring, der er internettets svar på mund-til-mund-markedsføring.
Bravo kontakter folkene bag videoklippene for at få tilladelser til at vise klippene på tv.
Lave produktionsomkostninger
Selv om kanalen således i visse tilfælde skal betale for klippene, er der alligevel tale om lave produktionsomkostninger, da populariteten blandt internetbrugerne viser, at klippene har værdi.
Ifølge CNET er også tv-stationerne ABC og USA Networks på vej med tv-programmer, der henter indhold fra internettet.
Første afsnit af "Outrageous and Contagious: Viral Videos" kan i øvrigt ses på internettet.
Relevant link