De ansatte i TDC Mobil var blevet trætte af at kede sig med e-learning. Det må kunne gøres med underholdende, tænkte de, og kontaktede en af firmaets leverandører af e-learning, IMS.
IMS gik netop og legede med tanken om at kombinere leg og læring.
En kundeundersøgelse viste for tredje gang i træk, at folk havde svært ved at finde motivationen til lære med traditionel e-learning.
Racer med pitstop
- Det var TDC Mobil, der fik ideen med et bilspil med indlagte pitstop, hvor man besvarer spørgsmål, fortæller Søren Sander, administrerende direktør i IMS.
IMS udviklede spillet til TDC Mobil, der skulle bruge det til at klæde organisationens små 1.000 ansatte på til at håndtere spørgsmål om 3G-teknologien.
Nu bliver spillet et standardmodul i e-learningssoftwaret fra IMS.
E-learningsoftware består typisk af en værkstøjspakke, som virksomhederne køber af for eksempel IMS.
Med pakken kan virksomhederne selv skrue e-learningløsninger sammen med de såkaldte Rapid Tools.
Dem findes der en lang række af, og IMS's Rapid Tool hedder PowerLearn.
Spilmodulet, der hedder PowerRacer, bliver officicelt lanceret om 14 dage, som en fast del af IMS's e-learningværktøjer.
Konkurrence motiverer
E-learning-racerspillet er grafisk simpelt, og minder om 1980'ernes arkadespil.
Så er man vant til Gotham City på Xbox'en, er der ikke meget at komme efter med IMS's PowerRacer.
Men det er heller ikke grafikken, der for alvor motiverer folk: Motivationen ligger i at banke kollegerne!
Man kører nemlig grand prix'er mod hinanden, en mod en.
Og hvor det i traditionel e-learning typisk er fint nok at have 80 procent rigtige svar, må man i PowerRacer koncentrere sig om at have så mange korrekte svar som muligt.
Det gælder jo om at vinde, med alt hvad det indebærer af håneret ved kaffemaskinen.
- En sideeffekt er videndeling. Man kan spille afdeling mod afdeling, og vi oplever, at folk hjælper hinanden med de rigtige svar. De har fornemmelsen af, at de snyder, når de hjælper, men det er i virkeligheden en god ting, når de deler viden, siger Søren Sander.
Kontrakter tegnet på stedet
Da TDC Mobil tog racerspillet i brug sidste år i forbindelse med undervisning i 3G, var der på dagen for kick-off, små fjernstyrede biler og olietønder i TDC-gangene for at give lidt racerstemning
– Vi blev delt op i hold og det bedste hold vandt en tur på en gokart-bane. Denne form for undervisning vil fylde mere og mere. Men vi skal stadig høste flere erfaringer med det. Selvom TDC er langt fremme med e-learing, er spilbaseret læring stadig på begynderbasis, siger Mikkel Christensen, uddannelseskonsulent hos TDC Mobil.
Hos IMS betyder det nye spilmodul allerede, at virksomheden sælger mere e-learningsoftware. I øjeblikket spiller Grundfos-organisationen sig læring med IMS-racerbilen.
- Da vi viste spillet frem med en Power Point-præsentation på en konference, skrev vi på stedet aftaler med fire virksomheder, der ville købe det, siger Søren Sander fra IMS.