Spil bliver ny læringsplatform

Tema: Computerspil er på vej til at blive den nye læringsplatform. Medarbejdere er mere motiveret til at lære, når det sker gennem leg.

Et undervisningsforløb behøver ikke være kedeligt. Det kan være spændende og udfordrende som computerspillet Hitman eller paratvidendysten Jeopardy.

Spilforskere har påvist, at spil skaber et stort engagement hos spillerne.

Samtidig har den voksende computerspil-branche opbygget betydelig viden om motivation, spænding, fortællekunst og interaktivitet.

Savner kreative metoder

De kompetencer bliver nu brugt til at udvikle nye og mere interessante undervisningsformer.

– HR-området savner kreative metoder. Jeg fornemmer, at der er stor interesse blandt HR-folkene for at bruge spil til undervisning, simpelthen fordi, det er en mindre kedelig måde at lære på, siger Birgitte Malm, konsulent i ITEK.

Den spilbaserede læringsform er allerede i brug i virksomheder som Grundfos, Danisco og Novo Nordisk.

Jeopardy og racerbiler

E-learningfirmaet Key2Know har udviklet et Jeopardy-spil til undervisningsbrug.

Og e-learningsfirmaet IMS har udviklet et racerspil-modul til selskabets e-learningsoftware, så kunderne selv kan lægge indhold ind i spillet.

– Kombinationen af spil og undervisning tror vi meget på. Når man blander traditionel læring med leg, opnår man et helt andet engagement fra brugerne, siger Oliver Peters, markedsdirektør hos Key2Know.

E-learningfirmaet IMS's administrerende direktør, Søren Sander, kan sagtens forestille sig, at vi med tiden vil se store, grafiske undervisningsspil.

- Men det bliver næppe os, der laver det, siger han.

Udvikleren af det komplekse lejemorderspil Hitman, IO Interactive, melder også hus forbi på spiludvikling til undervisningsbrug.

- Spil er nu engang vores kerneforretning, siger gamedirector Mads Prahm i IO Interactive.

Men der er meget at hente i spilindustrien for HR-afdelingerne:

– I spilbranchen ved vi ganske meget om, hvad der gør et spil sjovt at spille. Vi får mange henvendelser fra undervisningsbranchen, og vi er åbne for nye muligheder. Men vi vil næppe se en "Lær Matematik med Hitman", siger Thomas Howalt, business development manager i IO Interactive.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere