Et undervisningsforløb behøver ikke være kedeligt. Det kan være spændende og udfordrende som computerspillet Hitman eller paratvidendysten Jeopardy.
Spilforskere har påvist, at spil skaber et stort engagement hos spillerne.
Samtidig har den voksende computerspil-branche opbygget betydelig viden om motivation, spænding, fortællekunst og interaktivitet.
Savner kreative metoder
De kompetencer bliver nu brugt til at udvikle nye og mere interessante undervisningsformer.
– HR-området savner kreative metoder. Jeg fornemmer, at der er stor interesse blandt HR-folkene for at bruge spil til undervisning, simpelthen fordi, det er en mindre kedelig måde at lære på, siger Birgitte Malm, konsulent i ITEK.
Den spilbaserede læringsform er allerede i brug i virksomheder som Grundfos, Danisco og Novo Nordisk.
Jeopardy og racerbiler
E-learningfirmaet Key2Know har udviklet et Jeopardy-spil til undervisningsbrug.
Og e-learningsfirmaet IMS har udviklet et racerspil-modul til selskabets e-learningsoftware, så kunderne selv kan lægge indhold ind i spillet.
– Kombinationen af spil og undervisning tror vi meget på. Når man blander traditionel læring med leg, opnår man et helt andet engagement fra brugerne, siger Oliver Peters, markedsdirektør hos Key2Know.
E-learningfirmaet IMS's administrerende direktør, Søren Sander, kan sagtens forestille sig, at vi med tiden vil se store, grafiske undervisningsspil.
- Men det bliver næppe os, der laver det, siger han.
Udvikleren af det komplekse lejemorderspil Hitman, IO Interactive, melder også hus forbi på spiludvikling til undervisningsbrug.
- Spil er nu engang vores kerneforretning, siger gamedirector Mads Prahm i IO Interactive.
Men der er meget at hente i spilindustrien for HR-afdelingerne:
– I spilbranchen ved vi ganske meget om, hvad der gør et spil sjovt at spille. Vi får mange henvendelser fra undervisningsbranchen, og vi er åbne for nye muligheder. Men vi vil næppe se en "Lær Matematik med Hitman", siger Thomas Howalt, business development manager i IO Interactive.